lördag 20 maj 2017

Smått vitt...


Några småblommande vita bjuder på ljusglimtar i trädgården. Galium odoratum, myskmadra, en ljuvlig liten marktäckare.


Söta Phlox douglasii 'White admiral', kuddflox, trivs i solen tillsammans med Armeria maritima 'Alba', trift. Tacksamma!



I singeln får Cymbalaria muralis 'Alba', den vita murrevan, växa hur den vill. Jag gillar det vilda när växter poppar upp där man inte planterat dem från första början. I singeln har jag även planterat årets perenn Phlox stolonifera 'Alba', krypflox.



På en växtmarknad för några år sedan köpte jag Convallaria majalis 'Albostriata', den enkelblommande liljekonvaljen med vitrandiga blad. Den var ganska trögstartad men har nu fått vind i seglen och börjat sprida sig. 


Dags att slänga sig på soffan! Födelsedagskalas i eftermiddags och då bjöds det på mycket gott. Mätta, mätta, mätta...

Ha en fortsatt skön lördagskväll!
Milla

4 kommentarer:

  1. Liljekonvaljer behöver kanske boa in sig några år? Jag fick en kruka (vanliga i och för sig) för många år sedan och bladen kom upp + några enstaka blommor varje år. Och efter 6-7 år hade den kanske 3-dubblat sin storlek och jag skulle flytta den. Men se då... då ville den inte. Nu försöker jag varje år dra upp alla skott som bor kvar och flytta över till skogskanten. Den nya växtplatsen är accepterad och där börjar den breda ut sig. Den gamla rabattplatsen biter den sig envist kvar i. Det är ganska charmigt att den håller sig så envist kvar. :)
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  2. Hej Milla!
    Så mycket fint, det vita lyser upp. En mycket speciell liljekonvalj med vackra blad.
    Har en vanlig som stått och stampat ett tag. Men plötsligt händer det, får vänta ett tag till. Myskmadran är så fin, ville gärna ha den, men då sa säljaren att den var mycket invasiv, bredde ut sig och snärjde in sig bland andra växter. Så då lät jag bli. Kan man ha den i en vanlig rabatt?
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Hej! Myskmadran sprider sig. Men det har jag annat också som gör så jag bekymrar mig inte så mycket. Får gräva bort om det blir tokigt😀Den doftar ju så ljuvligt!
    Kram Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Milla, då skall jag se till att skaffa den, rensar bort annat också.
      Ha det fint! Kram Marika

      Radera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla