fredag 6 juli 2012

Nattens drottning...


Hemma hos modern och fadern blommar den helt fantastiska Nattens Drottning med, håll i er nu, nio stycken blommor på en gång!! Även om man sitter i andra ändan av huset så känner man doften när hon slår ut, en stark vaniljdoft. Går man närma blir näsan nästan bedövad. Nattens drottning, Selenicereus grandiflorus, är en kaktus som är rätt lättodlad. Själva växten är lång, spretig, ranglig och, i mitt tycke, hyffsat ful. Passar alltså inte i finrummet direkt, när den inte blommar då förstås...Selenicereus arter har en av växtvärldens största blommor. Vissa kan bli upp mot 40 cm långa och 25 cm breda. Själva knoppbristningen är en lång föreställning. Kronbladen vecklar långsamt ut sig och blomman öppnar sig mer och mer. Knopparna slår vanligtvis ut mellan 20-22 på kvällen. Så åk inte hemifrån när det är på gång för på morgonen har den vissnat och man har då missat hela showen. Ett litet knep med de här nattblommande skapelserna kan i och för sig vara att ställa dem mörkt ett par timmar (i t ex en garderob) och sen ta ut dem, om man inte vill sitta uppe hela natten och vänta...Drottningen vill stå varmt och soligt på sommaren (mammas står i ett söderfönster, och den vill egentligen inte stå i direkt sol men...) och sen gärna ha det lite svalare på vintern, ca 15 grader, för att underlätta knoppsättning. Men detta praktex står i samma fönster hela tiden med, mig veterligen, samma temperatur som övriga huset. Den växer fort och kräver uppbindning. Håll jorden fuktig på sommaren och vattna mer sparsamt på vintern.
Min egen har inte blommat någon gång. Jag väntar fortfarande på den högtidsstunden!

3 kommentarer:

  1. Fin blomma. Jag har en likadan som är över 30 år gammal. Vissa påstår att den heter nattens prinsessa. Min blomma har släta blanka stora blad. Inga taggar. Skulle vilja ha svar på det korrekta namnet på min blomma.
    Tacksam för svar.
    Hälsningar Tarja

    SvaraRadera
  2. Ja, troligen Nattens prinsessa som är en bladkaktus. Har den aldrig blommat

    SvaraRadera
  3. Bilderna visar inte nattens drottning, som är av släktet Selenicereus, utan en bladkaktus om heter Epiphyllum oxypethalum, på svenska stor bladkaktus. Denna kallas ofta felaktigt nattens prinsessa vilket också är en nattkaktus av släktet Selenicereus

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla