lördag 31 mars 2012

Gult blev det...

 
I höstas beställde jag hem en stor (jättestor...) påse krokus med texten - "blandade färger". Såg då framför mig att landet till våren skulle skifta i blått, vitt och gult. Det såg så ut på bilden på förpackningen... Men ack, så här blev det. Mest gult, eller bara gult faktiskt. De är ju självklart fina men man blir ändå lite besviken och det hade faktiskt varit trevligt med mer än två blå. Nu ser de stackarna snarare vilsekomna ut bland sina gula kolleger.
Hybridjulrosen däremot blommar för fullt, med i det här fallet den förväntade färgen vit! Då blir man alltid lika glad. Går ju inte att jämföra med Camillas julrosor en masse i olika nyanser, i Sussex men man får vara nöjd med det lilla. Jag har även en rosa/lila med prickar, som gjorde ett tappert försök att blomma men knopparna frös ner senaste frostnatten. Det var synd. Blommade fint i fjol. Man går ju liksom och väntar på högtidsstunden när den slår ut. Nåväl, nästa år kanske.
De har stått på samma plats hela tiden (Jag är annars expert på att flytta växter hit och dit) eftersom de helst vill ha det så. I ett halvskuggigt läge i mullrik jord, gärna lite kalkhaltigt. Tror dock att hybridjulrosen är mindre känslig för flytt, jag har provat med flera innan och det har gått vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla