måndag 2 april 2012

En mus i mitt hus...

  Hjälp! Vilken förskräckelse när jag gick ut i lusthuset idag och skulle titta till mina småplantor (pipörten, ni vet,,,)! De har tillfälligt fått en ny boning eftersom vintern vägrar att släppa taget och minusgraderna fortfarande envisas på nätterna. Blir lite för kyligt i växthuset...Under den tunna vita odlingsduken, som jag lagt över lådorna, hade en liten mus gosat sig och levt hov hela natten. Med tak över huvudet måste den ha varit överlycklig och trott sig hamnat i paradiset! Hittat lite överbliven fågelmat, som jag förvarat där över vintern och använt en kruka och gjort sig ett elegant skafferi. Tuggat upp den stackars plantan och fyllt med fröer istället (ganska sött egentligen, men här var det inte läge att vara blödig). Sen använt en kruka till säng och sovit mjukt och gott på bladen! Mumsat både middag, nattamat och frukost i fyra(!), samt använt två till toalett! Allt på ett dygn. Önskar man hade haft lite av den effektiviteten.
Nog ska man dela med sig här i livet till de som hungrar och jag vill gärna ha allehanda små kryp i min trädgård, men...här gick gränsen och det var läge att agera snabbt. Rädda vad som räddas kan! Så numera trängs jag och familjen med flera lådor plantor i köket tills det blir varmt nog att flytta ut igen...

1 kommentar:

  1. Åh vad det låter underbart med alla djur du har omkring dig, tycker du borde skaffa dig en katt, utfodra den magert, så slipper du de icke välkomna små gnagarna i ditt växthus. Annars vet ju Anders hur man effektivt tar kål på dessa små otäckingar.

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla