tisdag 19 juni 2012

Häcken 'Stanwell Perpetual'....

(Hemma vid staketet har 'Stanwell Perpetual' slagit ut. Den tillhör, liksom 'Aïcha', Spinossisima-gruppen (pimpinellros). Rosförädlaren Lee fann den i början på 1830-talet i en trädgård i Stanwell nära London, därav namnet. Detta är en underbar ros som doftar starkt, särskilt om man är ute en fin sommarkväll då kommer det små "doftduster" mot en i trädgården. Den har ett kraftigt växtsätt och kan tuktas hårt. Dock har jag inte varit så tuff som jag borde utan tar lite varje år. Skulle kunna ta den någon gång jämns med marken men med följden att det inte blir någon direkt blomning det året och det vill jag inte...Därför blir det regelbunden föryngring istället...Det är en taggig rackare så bra roshandskar rekommenderas om man ska arbeta med eller runt den. Bladen får ofta violettfärgade fläckar, ingen sjukdom alltså. Blommorna är ljust rosa men bleknar efterhand och övergår nästan i vitt. Nu har den precis börjat slå ut men om någon vecka eller så om det blir lite mer sol så kommer den att vara helt översållad av blommor! Underbart!! Den ger även ett andra flor senare i sommar och blommar sen hela hösten med enstaka blommor ända till frosten kommer. De senaste vintrarna har ju som bekant varit kalla och eländiga men oftast kan jag plocka in enstaka blommor i december. Den är en frisk, härdig och anspråkslös, funkar i mer skuggiga lägen och har du ingen - go and get one!

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar häck, så fint mot det vita staketet. Ska plantera en nu i sommar.
    Denna blir perfekt, precis vad jag letat efter :-)

    SvaraRadera
  2. Hur hög är ditt staket o hur hög blir rosen?

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla