fredag 30 november 2012

Julfreaken har vaknat...

 
Inför den kommande adventshelgen slår pysseldjävulen till i mitt hem. Inte så att jag kan anklaga någon av de övriga familjemedlemmarna att pynta, det klarar jag så bra själv...Jag är ett julfreak och har alltid varit. När syrrorna och jag var små lät mamma oss fixa och dona hur mycket vi ville, med små mosslandskap, granar och annat jox... i gillestugan. Någonstans gick väl gränsen. Med åren har julandet mer och mer gått över åt blomsterarrangemang, ljus, lyktor, bak och god mat.
Sen är förstås aldrig lite julmusik i bakgrunden fel. Ifjol köpte jag Michael Bublés julskiva. Rekommenderas om man gillar en härlig röst och storband (spår 12, Cold December night, bäst)! På sjuttiotalet i föräldrarhemmet var Bing Crosby den första (och enda) jul-LP-skivan som med raspigt ljud gick varm i pappas inbyggda högtalare nere i gillestugan. "I'm dreaming of a white christmas..." Jag kan alla låtarna utantill...är det ett plus? Blir fortfarande glad och nostalgisk när jag hör den. Numera finns den på CD men det är inte riktigt samma grej. Raspet och knastret fattas. Nåväl, veckan har gått i ett huj och jag har burit hem hyacinter, mossa, kottar, grenar och julstjärnor i massor. Just nu sitter jag med familjen och pustar ut efter en god fredagsmiddag, ljusen är tända och det luktar rent och gott. Advent är härligt!
Jag brukar göra en stor krans som hänger utanför ytterdörren. Naturen har mycket att pynta med. Bara att välja, vraka och blanda vilt.
 
 
Ha en riktigt härlig första advent!
Kram Milla


 


 

1 kommentar:

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla