fredag 27 februari 2015

Blommig fredag - favoritsyssla i trädgården...

Veckans tema i blommig fredag är vad man har för favoritsyssla i trädgården. 
För mig är det känslan av att få skapa! Och i skapandet ingår ju alla de fantastiska sysslorna som är anledningen till att jag älskar att jobba som trädgårdsmästare.


Att designa och skapa en trädgård från idé till handling. 


Att beskära och formar buskar, träd och rosor är ett underbart roligt sätt att skapa.


Att odla upp egna perenner, gräva, kratta och skapa vackra rabatter.






 Att så grönsaker och skapa en fin köksträdgård och fylla växthuset. Vilken njutning!




Att få skapa olika miljöer i trädgården med vatten, sten, statyer och flera sittplatser.






Men vet ni vad! Summa summarum är egentligen att det mest fantastiska är, att en trädgård blir ju aldrig färdig. Skapandet och favoritsysslorna bara fortsätter och det finns inga rätt och fel. Jag gör vad jag vill i min trädgård. Sen får man ju för allt i världen inte glömma bort att njuta och skörda frukterna av all skaparglädje. Då är det bra att man har olika sittplatser för det speciella tillfället att välja bland. Och en kopp kaffe! Och en go´ kaga' (god kaka för er som inte förstår laholmska).



En riktigt trevlig helg!
Kram Milla

Klicka på bilden så kan du läsa vad andra har för favoritsysslor.



26 kommentarer:

  1. Fina bilder! Gillar dina lejonhuvud med vattnet till!!
    Ha det gott

    SvaraRadera
  2. Det klør i fingrene når jeg ser tegnesakene. Tid for planlegging! Tar gjerne en kopp kaffe og en deilig kake ved siden av.
    Ja, å skape er selve hagesysselen både for amatører og profesjonelle :-)

    SvaraRadera
  3. Alltihop låter roligt. Fina bilder med växthus, brunn och sittgrupp. Där passar det att ta en kopp kaffe med kaga till. I Skåne äter man också kager.Fast här i Småland äter man nog inte det./ Britt

    SvaraRadera
  4. Så fint du har i trädgården.
    Jag föll för den murade väggen med brunn.
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  5. Jättefina bilder. Så himla bra beskrivet:) Ha det fint!
    Kram Sofie

    SvaraRadera
  6. Ja men visst är det så. Skulle det bli färdigt ja vad ska man göra då??? Det är härligt att se dina bilder från en så vacker plats.
    Ha en fin fredag
    kram Meta

    SvaraRadera
  7. Det är väl tur att trädgården aldrig blir riktigt klar:) Så fint du har det, härliga planteringar vid växthuset. Så inramat och snyggt.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Men så underbara bilder och som du skriver det känner jag så väl igen, precis så är det att få skapa, att den aldrig blir färdig, att trädgården är min och jag gör vad jag vill med den. Hur kan nån vilja vara utan en trädgård det är svårt att förstå.
    Kram madde

    SvaraRadera
  9. Det vore alldeles hemskt att känna att trädgården vore klar och det bara skötsel återstod, fast det är nog ingen risk för man kommer ju på nya idéer hela tiden.
    Underbara bilder du visar!
    Ha det så gott i helgen
    Anette

    SvaraRadera
  10. Oh! vilken skaparglädje och kunskap! Jag blir lite knäsvag och tänker på mina tafatta, planingslösa förbättringar i trädgården ... fast egentligen är det ju samma sak. Man gör så gott man kan - planerar, planterar, ändrar, ändrar igen ... fast ibland tycker jag att min väg är rätt lång. Men jag tror att vi njuter lika mycket av våra trädgårdar, ändå! Det är ju det som är det viktiga. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  11. Helt enig med dig, visst är det kul att skapa, och se resultatet. Du har en vacker trädgård. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  12. Många fina bilder och vilken fin trädgård du har!
    Så sant det du skriver att det inte finns nåt rätt och fel utan alla får göra precis som de vill i sin trädgård :-)
    Trevlig helg!
    Katarina

    SvaraRadera
  13. Instämmer i processbeskrivningen hela vägen ner till och med njutandet. Inser när jag läser ditt inlägg att jag hela tiden haft på näthinnan var däckstolen ska stå på åkern där jag egentligen 'förvarar' växterna. Den såg jag där redan när jag började med nässlor, tistlar och hallonris :)

    Du har en väldigt fin trädgård. Tar du emot besök någon gång?

    Ha en härligt solig lördag! Kram, Carina

    SvaraRadera
  14. Det syns att det är en mästare som skapat denna trädgård! Hit vill jag gärna återvända!
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  15. Åh, så vackra bilder som riktigt "andas" det här med att trädgårdera. Det är nog precis just det som du beskriver, trädgårdens mångfald av sysslor, som upptar såväl tanke, känsla som handling, som är så speciell.
    Ja, och instämmer med Carina... Skulle gärna vilja se din trädgård "på riktigt". =o))
    kram
    Katarina

    SvaraRadera
  16. Såå många inspirerande bilder! Tegelbrunnen - Wow!!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  17. Åh, Milla! Jag kan ju bara hålla med om allt du skriver! Så skönt att hitta en frände till! :) Tack för din kommentar hos mig! Har svårt med G+ mfl., då jag varken kan eller vill vara med i många av de 'de sociala länkarna' pga mitt andra jobb, men vill gärna lägga till dig på min sida och hoppas du vill göra detsamma med mig!?! MVH Mia

    SvaraRadera
  18. Precis, allt i trädgården handlar ju om att skapa.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  19. Hej Milla!
    Ja man göder sin trädgård med kreativitet och ger sin själ ro.
    Trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  20. Oj! Oj! vad snyggt!
    Den där tegelväggen kommer jag att sno rakt av tror jag. Ska bygga en Piazza i sommar på garageinfarten. Det låter lite knäppt, jag vet...
    Galet vackra bilder av din trädgård!

    //Veronica

    SvaraRadera
  21. Så vakre bilder. Du planlegger så bra og utfører like bra. Ha en fin søndag.

    SvaraRadera
  22. Så vakre bilder. Du planlegger så bra og utfører like bra. Ha en fin søndag.

    SvaraRadera
  23. Vilka underbara bilder!
    Ja skapandet är något alldeles extra.
    Brinner också för det.
    Ha det gott och Trevlig vecka, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  24. Vilka fantastiska bilder du bjuder på!
    /Kitty

    SvaraRadera
  25. Så vakre bilder fra hagen din! Helt enig med deg, det er fint at hagen aldri blir ferdig. Det er vel noe alle hageeieres store mareritt... ;)

    Ha en fin uke!

    SvaraRadera
  26. Flotte bilder! Både det å skape og det å nyte er flotte favorittsysler i hagen. Ha en fin uke :-)

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla