torsdag 16 januari 2014

Snuvad på konfekten...

Idag har jag varit i skogen hos mina kära vänner och ätit god fika men även för att ta fina bilder av rödbröstade domherrar som jag hört kommer i stora flockar och besöker deras gård varje dag. De äter lönnäsor och är så söta! Sagt och gjort. Rustad med kameran begav jag mig så dit. Typiskt då att inte en enda domherre visade sig!! På tre timmar! Däremot nötskrika, nötväcka och andra småfåglar. Väldigt kvicka små djur...Därför blev de korten så suddiga att inte någon ens med sin vildaste fantasi kan luska ut vad de föreställer. 



Vad är det här för halvsuddiga bilder då, undrar vän av ordning? Jo, snuvad på konfekten, som jag blev, fick jag fota koltrastarna hemma i trädgården istället. Så lätt ger jag inte upp. De är ju också väldigt söta! Tetas med varandra och äter äpplen så det står härliga till. Men att försöka smyga sig på en koltrast är inte enkelt. Kallt var det dessutom och när väl pippin vågade sig fram var fingrarna stelfrusna och fotot blev suddigt. Hur kul var det?! 


Så nu sitter jag här framför brasan frusen, och lite sur måste jag erkänna, i tant Sallys sköna virkade innesockor och väntar på snön, som visst ska komma. Har även kommit till ännu en av livets insikter. Att ligga på lur i buskarna och frysa för att fota fåglar är nog inte min melodi. Nä, tacka vet jag värme, stillsamma blommor och nån sävlig humla som har svårt att slita sig från nektarns sötma. De är i alla fall kvar på plats när man trycker på avtryckaren.


Ha det gott!
Milla


4 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, tacka vet jag värmen inne när kylan är som värst. Det får gärna vara massor av snö ute bara jag slipper vara ute i det =)
    Jag försökte också fota lite häromdagen, fast mitt fotoobjekt var väldigt stillastående..nämligen vårt hus, men det blev inte fler än fem bilder för sedan höll fingrarna på att trilla av.
    Hoppas du haft en skön stund i värmen framför brasan!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  2. Kära du!
    Det var så trevligt att du stod ut sååå länge i kylan hos oss ( vi snålar med vedträna och börjar inte elda i första taget... ;-) ) Idag har våra vänner domherrarna fullkomligt kryllat kring oss! Gör sig väldigt fint mot snön som nu fallit.
    Kram Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, det kan jag tro! Hoppas på tur en annan gång...Alltid lika mysigt hos er!
      Kram

      Radera
  3. Domherrar är verkligen sällsynta här. Någon enstaka vinter om det är rejält kallt vågar de sig hit, annars är det mest andra småfåglar som kommer på besök. Det är i och för sig kul det med.

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla