fredag 24 januari 2014

Vänskap...

Det här är min Annika!

Min bästa vän sen barndomen.Vi har delat många skratt och lite tårar under åren. Sådär som man bara gör med en riktigt nära vän. Det hon inte vet om mig är troligtvis inte värt att veta.

Vi har rest tillsammans, bott tillsammans, festat ihop, fikat ihop (det är vi bra på...), spelat pingis ihop, uppfostrat barn ihop (ja, kanske inte riktigt men nästan:-)). Båda har ett brinnande trädgårds- och inredningsintresse. Annika jobbar i liten växtbutik och det är bra - för mig, som är i branschen:-)
Har dock sällan hört henne sjunga och några instrument spelar hon inte. Hon får stå ut med att lyssna på mig och så har hon ju så många andra fina strängar på sin lyra...Jag är så glad att hon finns!

Detta var en parentes i trädgårdsinläggen. Allt är ju inte blommor och blad. För vad vore livet utan vänner?! Om man inte har någon att dela alla fantastiska upplevelser med så vore i alla fall min tillvaro fasligt torftig. Tänkte på detta när vi sjöng "Vänskap" med kören på övningen härom kvällen. Här är de första stroferna ur Ulla Hornborgs tänkvärda text om gemenskap och vänskap (musik Joseph Haydn)

Vänskap

Vad är en vänskap? Kan den förklaras, blicken som säger: vänner är vi!
Sällan vi talar om vad vi känner, vi bara vet det, vet det. Vänner vi skall förbli!

Sen finns det några tjejer till som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Även dessa är vänner ifrån barndomen, som jag numera tyvärr träffar allt för sällan. De bor utspridda över land och rike. En inte ens i landet. Men när vi träffas så är det precis som om det var igår! De känner mig utan och innan och i deras sällskap kan man slappna av och vara sig själv. Ni berikar mitt liv varje gång vi träffas!

Resten av texten passar in på er:

Kanske med åren ses vi rätt sällan, möts inte ofta, skiljas igen.
Men när vi träffas, du är den samma. Vi vet det båda, båda. Vår vänskap varar än!

Fröjd det mig ger att du finns i världen, att vi kan mötas och skiljas så, helt utan fraser, självklart och enkelt. Tänk att en sådan gåva, man kan av livet få?

Ha en riktigt härlig helg alla mina trädgårdsvänner out there!
Kram Milla





5 kommentarer:

  1. Härligt med goda vänner som vet allt om en men ändå står kvar, haha.
    Ha en fin helg.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  2. Hmm...känner igen delar av texten....Fint skrivet! Precis så är det.
    Kram Ulrica

    SvaraRadera
  3. Och ha dig som vän går ju heller inte av för hackor!

    SvaraRadera
  4. Fint skrivet!
    Det är härligt med gamla vänner där man har en historia ihop, som vet allt om en och ändå inte fördömer.
    Sånna ska man vara rädd om!
    Ha en fin lördag!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  5. Min goaste vän!!
    "Det finns en ros vit som snö,
    kan aldrig vissna aldrig dö,
    Denna blomman känner ni nog igen,
    evig vänskap heter den"

    Tack för ditt underbara inlägg! Du e bäst!!

    Din
    Annika

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla