onsdag 20 juni 2012

Rosenstriten...

Jaha, så var nästa "kompis" på besök ibland rosenbladen, nämligen rosenstriten. Den suger växtsaft ur bladen så de får fula vita prickar vilka tyvärr okäckt finns kvar resten av sommaren. Inte vidare kul om det blir kraftiga angrepp. Striten sitter på undersidan av bladen. Rör man lite så hoppar det lilla djuret iväg med sina "kraftiga" lår (hm ja, allt är ju relativt...) och de fullvuxna stritarna (ca 3-4 mm) kan även flyga. Äggen lägger de helt ogenerat i barken på unga skott. Rosenstrit är vanligast på rosor som inte klipps så ofta som  t ex busk- och klätterrosor. Jag får angrepp i stort sett varje år på min 'Flammentanz'. Men, men det är bara att bita ihop. Eftersom jag inte använder besprutningsmedel i min trädgård och man bäst bekämpar dem med något växtvårdmedel när de är unga (de kan inte flyga då) så får jag ju helt enkelt leva med dem. Rosenmedaljens baksida...Ska försöka att klippa ner lite hårdare framåt vårvintern så kanske några ägg ryker på vägen. Rosen i sig blommar lika villigt varje år ändå även om striten flyttat in...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla