onsdag 13 juni 2012

Rosen 'Aicha' blommar...

Nu blommar en av mina favoriter i trädgården, rosen 'Aicha'. Det är en underbar buskros som tillhör Spinosissima-gruppen (pimpinellrosor) och har ett kraftigt och tätt växtsätt. Den blir ca 2-3 m. Blommorna är stora och doftar starkt. Den förökar sig med få rotskott och är en härdig och anspråkslös sort som inte kräver så mycket skötsel. Av mig får den lite kogödsel på våren och den behöver i stort sett inte beskäras. Jag formar den bara lite lätt och tar bort eventuell död ved. Det är en frisk ros och min är också det (än så länge). Syrran däremot har en stor 'Aicha' ros som tyvärr fått svartfläckssjuka. Kan varmt rekommendera 'Aicha', om du gillar gula rosor, vilket jag gör!


1 kommentar:

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla