måndag 25 juni 2012

Nu grönskar det i växthuset...

Så här såg det ut tidigt i maj hemma i trädgården. Som den odlarentusiast jag är sådde jag för glatta livet när vårsolen tittade fram. Gick väl sådär kan man säga! Tomatplantorna fick sorgmyggs-angrepp (kom nog tyvärr med jorden) så jag fick slänga alla. Men skam den som ger sig. Inhandlade några plantor och odlade även upp nya. De växer så det knakar och ser jätte fina ut. Återstår bara att se om det blir några tomater innan jul...Annars har det satt fart och det grönskar i växthus och i min lilla odlingslott. Jag älskar att gå där och pyssla. Ifjol var växthuset helt nytt. Jag köpte fin ekojord, la på extra kogödsel och piffade till med tegelgång och allt. Med andra ord fräscht, fint och utan ohyra. Då växte det så in i hoppsan! Tomater, gurkor, druvor, paprikor, aubergin, melon, kapkrusbär...ja, ni hör ju. Det blev som en djungel hur mycket jag än klippte bort. Blev aningens ivrig och ögonen ville ha mer än hjärnan egentligen begrep blev för mycket...
I år håller jag därför huvudet kallt! Har begränsat antalet sorter (växthuset är ju än dock bara på 6 m2...) och än så länge artar det sig riktigt väl. Tomater (lite många kanske...), 2 st gurka, endast en paprika och min druvplanta. (Druvan lär väl växa mig över huvudet den också. Men den dagen den sorgen. Ser mig själv sitta där, sträcka upp handen mot taket o knipsa av den ena klasen efter den andra. Himmel, vad det ska bli gott...) Har fyllt på med ny fin ekojord och gödsel så det ska nog bli bra. Utanför i mina små, dock få, men naggande goda odlingslådor har jag också stillat mig. Potatis, morötter, sparris, bönor, lök, lite sallat och rädisor så klart. Sen har jag röda-, vita- och svarta vinbär, hallon, rabarber och jordgubbar runt omkring. Inte mycket utan mest för känslan att kunna gå ut och plocka lite till frukostfilen eller eftermiddagsfikat. Nu väntar jag bara på SOLEN! För regn har grödorna fått i helgen det ska gudarna veta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla