tisdag 30 oktober 2012

Amaryllis dax...

Härom dagen kom julens amaryllis leverans. Tro nu för all del inte att jag skulle ha hela denna samling själv. Oh no, vi var några kompisar som beställt ihop. Då jag känner mig själv alldeles för väl kommer det troligtvis att inhandlas fler i andra färger innan jul...Tre stycken av denna lite lyxigare kaliber fick således räcka. Rosa och vita färger blev årets färgval.
Först ställde jag lökarna i knappt ett dygn över lagom stora temuggar så rötterna hamnade i vatten (men inte själva löken!). Då sväller rötterna och lökarn vaknar till liv. Därefter planterade jag i lerkrukor, en tredjedel av löken ovan jord. För att försöka helgardera mig hade jag inhandlat splirrans ny planteringsjord. Har nämligen råkat ut för sorgmyggor en gång ifrån en öppnad jordpåse och det vill jag inte vara med om en gång till. Dess larver kan mumsa upp och förstöra kan jag lova er. Sen gäller det att vattna igenom krukan ordentligt. Därefter ställa löken varmt och mörkt så den får tid att rota sig och börja växa.
För att göra det lite piffigare var jag nere i hobbyaffären och köpte olika dekorerade pappersark som jag rullade till strutar och täckte lökarna med. Nu får de stå där på fönsterbrädan över elementet och gosa till sig.
Sen ska de förhoppningsvis blomma om 6-8 veckor. Många stänglar, stora blommor med undersköna färger. Jag längtar...
Ps. Såg förresten att jag precis haft 10 000 besökare på min blogg! Fantastiskt roligt, tack alla ni som tittar in till lilla mig!
En stor kram på er! 
Milla
 

1 kommentar:

  1. Oj, jag hade ju en massa inlägg att läsa ikapp - men nu är det gjort! :-)
    Och amaryllisen min växer så det knakar, 20 cm höga fina blad har den nu - ska bli spännande att se vad det blir av den så småningom...
    Kram!
    JB

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla