fredag 5 juli 2013

En liten gynnare på besök...


 Nåväl, rosor i all ära men då får man ofta stå ut med ohyra och sjukdomar i olika former och modeller tyvärr. Trots att jag vid val av sorter försöker välja så friska och tåliga som möjligt kan besöken vissa år av både det ena och det andra vara smått påfrestande. Svartfläckssjuka (inte kul!), rosrost (inte heller att leka med), ett hysteriskt mjöldaggsangrepp ('Venusta Pendula' var den drabbade - bortgrävd!), rosenstritar och bladlöss så klart. Den lilla rosenbladsstekeln är en frekvent gäst och smått omöjlig att bli av med. Jag är inte den sprutande typen, förutom då med vattenslangen om bladlössen är för besvärliga. Men klippa och klämma kan jag! Härom dagen däremot hittade jag den här lille gynnaren elegant inlindad i en knopp på min 'Rose de Rescht'. Är osäker på vad det är men det kanske någon klok trädgårdsmänniska kan hjälpa mig med? Är det en typ av vecklarfjäril mån tro? Kanske inte så lätt att se på bilden...Död och begraven är den i vilket fall och jag har inte sett fler sen dess.
 
Jakten fortsätter!
 
Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla