torsdag 27 augusti 2015

Malört...

Bartolomeusdagen den 24/8 är enligt tradition dagen då malörten, Artemisia absinthium, till julabäsken ska skördas. Denna snaps som är ett måste på sydhalläningarnas julbord men även vid andra tillfällen. Bäska droppar är i mångas tycke den bästa snaps som finns att uppbringa och recepten är väl lika många som det finns konsumenter:-) Malörten ingår i samma släkte som åbrodd, dragon och gråbo och är nyttig för både mage, galla och lever (i måttlig mängd då så klart:-) Perfekt till julens tunga mat med andra ord. Vår egen malörtsplanta har i år växt över alla bredder. Långt över två meter...




Det är nog så att 'Alchemyst' rosen vid sidan om har tagit sådan fart att malörten hamnat i dess skugga och måste verkligen sträcka på sig för att få mycket sol. Flyttning till annan växtplats nästa år tror jag bestämt att det får bli. Men årets malörtsskörd är inte i fara, gudbevars, och julen är räddad...




Ha en go dag!

Kram Milla

4 kommentarer:

  1. Det var verkligen en ståtlig malört.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Gott! Jag sätter på åbrodd, testa om du inte gjort det. Blir smakrik och något mildare än malörten. 1dl toppar till liten flaska special - dra över natten och sila av😀

    SvaraRadera
  3. Oj, det var den törsta malört jag sett! Här hamnar den mest som "grönt" i buketter.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. Visserligen är jag inte hallänning men beska brukar jag gilla. Sen gissar jag att den klär sin plats i planteringen också.. Och tänk att få göra sina egna droppar :)

    Tack för tipset! Kram, Carina

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla