måndag 31 augusti 2015

Ven...

I Öresund, utanför Landskrona, ligger den vackra ön Ven. Astronomen Tycho Brahes hemvist under 1500-talet, ni vet. Här var vi med hela gänget härom helgen, sommarens sista varma dag, och firade vår goa vän Carita, som fyllt 50 år. Man tar båt ut, hyr en cykel och tar sig runt på ön trampades antingen singel eller på tandem. Genom åkrar, över ängar, förbi vackra hus och gårdar, hela tiden med havet och antingen danska eller svenska kusten som bakgrund. Väldigt vackert!

Man behöver inte vara orolig att de tar slut...cyklarna alltså!

Det seglades i det vackra vädret. Många njöt till lands och till havs.

Ven är en av de få platser i Norden där det går att odla durumvete. Annars odlas det främst runt Medelhavet, Indien och Nord- och Sydamerika. Durumvetet (hårdvete), Triticum durum, tillhör familjen gräs och används bl a till cous cous och pasta men även till annat så klart. På Ven cyklade vi genom stora böljande fält.

Här har mannen fått slänga skjortan, det var svettigt att trampa och han undrade ibland om jag verkligen cyklade där bak på tandemcykeln eller om jag småfuskade:-). Det är faktiskt kuperat på sina ställen och ibland fick vi gå och leda våra cyklar uppför backarna. Jag tyckte dock att det var lite läskigt nedför med tandem. Det är ju den där framme som styr och man kan bara hoppas på det bästa i svängarna...:-)

Ett vackert linfält passerade vi också. Vem hade inte velat se det i sin blåaste blomprakt?!
Vi stannade till i en korsning där man kunde lägga pengar i en låda (eller swisha) och köpa med sig både vitlök, honung och rapsolja från Ven. Mysigt! Och fantastiskt att det betalsystemet funkar.

Efter en heldag på sadeln, fantastisk pick nick och bad i en liten vik åkte vi åter hemåt över sundet med vågor som stänkte över relingen. Fantastiska sommarsverige!