tisdag 31 maj 2016

En gnällig en....

Får man lov att beklaga sig i detta forumet? Jag gör det i alla fall...Det är för varmt! Så enkelt är det. Mornarna, underbara! Kvällarna, ljuvliga! Men tiden däremellan...Alla borde få ha siesta när solen steker och det är över 25 grader varmt. Bara ligga i skuggan under ett träd och njuta. Inte jobba! Dessutom är det så torrt ute så jorden yr in i både strumpor och skor☺Skrubba skinn, skrubba skinn...


Sen detta eviga vattnande. Pallkrageinvånarna ser lika deppiga ut varje kväll och växthuset ska vi inte prata om. Igår kväll orkade jag inte ens veva in slangen. Tänkte att det blir väl samma visa imorgon igen. Men se! Där gick jag bet! För idag kom regnet! Efter en dag med nästan 30 grader och fullkomligt stillastående väder brakade åskan loss! Jag hann med nöd och näppe få in verktyg och mig själv i bilen innan regnet plaskade. Men så befriande skönt att kunna andas. Även om åska kan vara rätt läskigt....


Efter ovädret är temperaturen alldeles lagom för en gnällig 49-åring, som har svårt för sträng värme☺☺☺☺(jag klagar även när det är för kallt...). Rabatterna blev glada av gratisduschen och grödorna sträcker på sig i pallkragarna.











Just precis kom grannen förbi. Åskan hade varit sträng på flera håll och även hagel hade slagit sönder mycket i trädgårdarna. Med andra ord: vi hade tur! Så nu ska jag inte gnälla mer utan sitta tyst i båten och bara andas den friska luften. Sen ska jag skrubba skinn...

Ha det gott!
Milla

5 kommentarer:

  1. Snygg solbränna;)) Sitter på kontor och svettas på dagen. Lika varmt här, så himla skönt att trädgårdsarbeta hemma från 5-9. Vad mycket fint som blommar. Men den där rabarbern, du kan ju gjuta ett riktigt maffigt fågelbad!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Har gjort frivilligt jobb i värmen, och förstår dig , det är för varmt för att jobba, borde nog vara lite siesta, mitt på dagen. Din trädgård prunkar, ser frodigt och fint ut. Har precis köpt mig en gulplister, ser nästan ut som du har en i rabatten, hade aldrig sett den förut, så fin.
    Ha det gott i värmen. / Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gulplistret 'Herman's Pride' är snygg den och inte heller så spridningsvillig i rabatten som den vanliga plistern.
      Allt gott!
      Milla

      Radera
  3. Man kan tro du haft fötterna i klorin :-)

    Jaaa, det ÄR för varmt! Håller helt med och inget befriande regn är utlovat heller.

    Din trädgård ser i alla fall väldigt frodig och välmående ut.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Jo det är i varmaste laget men föredrar det framför åskväder. Vi hade rejäl åska för några dagar sedan som slog ut vår router så ingenting elektroniskt fungerade och på gatorna flöt det ett par decimeter med regnvatten och det var millimetrar ifrån att vi fick källaren fylld. Tropisk hetta är bättre än tropiska regn :-). Lite regn är inte så dumt dock så att man slipper vattna och vattna för att det ska hålla sig så frodigt och fint som det ser ut att vara hemma hos dig. Underbar header med så fina aklejor.
    Önskar dig fortsatt fin vecka med lagom mycket värme! Anna-Karin

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla