lördag 5 maj 2012

Kabblekan - gul som solen...

Visst blir man glad när dessa gula små solar står i blom! Kabblekan, Caltha palustris, blommar som bäst nu hemma i min damm. Nu kan jag inte skryta med någon större vattenpöl direkt. Vill man, som jag, även få in ett växthus, odlingsområde, lusthus och många rabatter...blir det tyvärr bara plats för en liten damm (jag säger det igen...för liten trädgård!!). Men jag gillar min lilla damm! Att gå över den rödmålade bron, även om den knakar lite läskigt och lyssna på vattenporlet från pumpen. Det är egentligen för skralt med växter för att det ska bli bra balans i vattnet. Bör vara mycket växter för att man ska slippa de eländiga gröna algerna som annars lätt invaderar dammen så fort det blir lite varmare. Men det får man stå ut med. Mitt i allt det gula sitter the king of frogs helt nöjt! Han får duga tills den riktiga grodan visar sig. Den äkta varan brukar dyka upp på sommaren. Så söt som en groda nu kan vara. Förutom när han med ett plask hoppar ner i vattnet om man går förbi.
Det kan verkligen få hjärtat att hoppa upp i halsgropen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla