tisdag 1 maj 2012

Rosbeskärningen avklarad...


Jag är en rosälskare! I min värld är en trädgård utan rosor fasligt fattig...Nu är mina ladies gödslade, underhållsbeskurna och allmänt ompysslade. Varför beskär man då? Jo, det viktigaste syftet är att skära bort de delar som inte längre har någon funktion och att forma och föryngra rosorna. Det innebär bland annat att alla döda och skadade grenar ska bort. Sen måste man successivt gallra bort gamla grenar för att föryngra plantan. Kanske forma den för att skapa ett vackert växtsätt eller vad man nu har för övriga önskemål. Varje ros ser jag som en egen liten individ och anpassar beskärningen efter det. Det finns vissa grundläggande regler beroende på vilken sort som ska beskäras. Fast det går bra att vara lite okonventionell och tänja på gränserna. Jag har t ex en klätterros som jag håller ner ganska hårt och klipper som en buskros. En bra tumregel för tidpunkten när rosor ska beskäras är ungefär när björken har blad stora som musöron. I år håller jag dessutom tummarna för att jag ska slippa för mycket ohyra. Viktigt att tänka på är att köpa friska härdiga rosor när man inhandlar nytt (man måste förenkla det för sig här i livet). Sen måste man förstås sköta om dem med kärlek för många av dem kan vara ganska kräsna madamer. Men!! Det vet ju alla som älskar dessa skönheter, att det är värt all möda när man berusas av den ljuvliga rosdoften när den sprider sig i trädgården en ljummen sommarkväll. Mmm, jag längtar!!









2 kommentarer:

  1. Jag längtar också....Beskurit mina! Tre döda, men alla andra är superfriska. Ha en härlig onsdag. Vi ses kanske.. Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Jag älskar också rosor men i vinter har vi mist 8 stycken rosvänner. Det känns hårt:((

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla