lördag 15 december 2012

Bland kyssar och trynen...


Igår samlades vi syrror med familjer hemma hos oss för den stora julgodis-fixar-kvällen. Godis som ska krängas på lillejul hemma hos yngsta systern och svågern. Vuxna och barn delades in i par med uppgift att göra julgodis med varierad smak (och stil). Men först smakade vi av både årets hemmagjorda glögg och besk!
Mina tre söta "knoddar" och moster Rika rörde och rörde och rörde. Årets godisupplaga bestod  av knäck med turkisk peppar, det gamla säkra kortet mintkyssar, tomtefudge, Anders lakritsmums (min mans eget påhitt...) och favvisen alla kategorier: brända mandlar!
Egentligen är ju julgodis en förskräckligt söt och sliskig historia. Man äter sig fort mätt kan man väl säga. Men det är roligt att göra och ni skulle se aktiviteten i köket! Det rörs och vispas, hackas nötter och smälts choklad.
Kvällen avslutades med en marsipangris tävling. Nu verkade dock vissa ha missuppfattat uppdraget då en del "grisar" saknade både tryne och knorr...Ja, ni ser ju själva...
Min och svågerns gris (det var faktiskt en GRIS) fick blommor och chokladäpple i munnen. Emmas och Moas grisar vältrar sig i gyttja. Men jag måste faktiskt, om än motvilligt, erkänna att storasyrrans och Emelies gris var liiite, liiite snyggare än alla våra skapelser. En rultig och gosig gris som ligger på rygg och njuter av livet innan den ska bli julskinka...eller förvinna ner i morfars mun, för han är den store marsipanätaren i släkten.
Idag, när ingen såg, var jag helt enkelt tvungen att ta några smakprov från det stora godisfatet. Det verkade som en bra idé just då men nu mår jag illa!! Skulle nöjt mig med en liten bit...
 
Hoppas ni får en riktigt härlig lördagskväll!
Jag ska äta julmat med min bästis!
 
Kram
Milla
 

1 kommentar:

  1. Ser så mumsigt ut, och framför allt så trevligt det ser ut. Härlig kväll igår!! Kramis på dej, bästis
    Annika

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla