måndag 4 februari 2013

Engelsk pelargon...

 
På köksbordet njuter jag nu av två stycken underbara engelska pelargoner, eller drottningpelargoner som de även kallas. Jag är tyvärr en "slit-och-släng-pelargon-människa". Pinsamt att erkänna men så är det ställt! Ingen källare full med bruna blommor som ska planteras om på våren här inte. Jag köper nytt jag...Detta latmans beteende måste naturligtvis ändras.
Engelska pelargoner har nu rykte om sig att vara lite svåra. Men visst låter väl detta enkelt?!
1. När de blommat över ska man först klippa ner blomställningarna.
2. Därefter vill de ha en ljus och sval period för att bilda knoppar. Här gäller det att dra nytta av den svenska sommaren. Alltså ska de ut under tak på altanen. De gillar inte regn på bladen. Men vilka pelargoner gör det?
3. När man sen tar in dem på hösten kommer de att blomma!!
 Måste vara värt ett försök...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla