onsdag 20 december 2017

Pepparkakshuset...

Jag tröttnade rätt snabbt på grisar, bockar och änglar (vem ska äta allt?) och stod där med en rejäl degklump kvar. Det var då jag hittade det. Längst ner i påsen med alla pepparkaksformar och gamla mallar till forna julars pepparkakshus. En påse med gamla slitna bruna papper, som visade sig vara mallar till ännu ett pepparkakshus. På mallarna stod det textat i vacker skrivstil vad varje del var och hur många som skulle bakas av var. Nu är ju det i och för sig inte så komplicerat. Ett hus är ju lik4.som ett hus, typ😊 Även mönstret på kristyren var ritad. Inget kunde egentligen gå fel.


Så efter en del knep och knåp var det klart. Det ska i ärlighetens namn sägas att ett pepparkakshus inte görs i en handvändning. Många moment med allt från bakning, kristyr och fönster, smält socker för att limma ihop det samt småpill med non-stop på taket. Man får inte ha bråttom...




På ritningen var det tak på skorstenen, en liten veranda och en söt vindflöjel. Fönsterrutorna gjorde jag av det väl beprövade gamla tricket med gelatinblad. En liten ljusslinga och bomullssnö. Klart! Kul att få se det live och det var ju faktiskt en ganska söt modell.


Njut av allt gott i juletid! Varför inte en pepparkaka😊
Kram kram
Milla

2 kommentarer:

  1. Väldigt fint och säkert jättegott ;) Skönt med förritad dekoration för det är nog det moment jag tycker är svårast... ..kristyren.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker kristyr är ett kladd att hålla på med. Troligtvis för jag har för dåliga "redskap" 😄
      Allt gott!
      Hälsningar Milla

      Radera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla