onsdag 9 maj 2012

Älskade perenner...

Denna rabatten anlade jag hos mina goa grannar för några år sedan.
Jag älskar perenner! Det är så klart mycket av den härliga varan nu på våren. Flera rabatter att planera och plantera. Härligt att folk vill satsa på det gröna! Igår var jag inbjuden till Bjäre Kvarn i Grevie. Där hade min underbara trädgårdsmästarevän Rose-Marie, som har hand om växtavdelningen där, anordnat en mingelkväll och jag var där för att hålla ett litet föredrag om hur och vad man ska tänka på när man anlägger en perennrabatt. Kul! Många pigga, glada och intresserade människor kom.

Jaha, vad kan då bl a vara bra att tänka på? Jo, att fläska på! Gör inte för smått och pluttigt. Rabatten på bilden anlade jag hos en kund för ett par år sedan. De ville göra något åt sin stora gräsmatta. Så vi fläskade helt enkelt på! Vårlökar, försommar, högsommar och sen som här där gräs och höstperenner har sin högtidsstund. Rabatten är ca 7x4 meter. Bra att tänka på är att inte välja för många olika sorter, det blir lätt virrvarrigt. Låt hellre samma återkomma flera gånger i rabatten, vilket ger ett mer harmoniskt intryck. Är det inte större växter som gör sig som solitärer så köp minst 3-5 st plantor av varje sort när du shoppar loss. Blir effektfullare och ger ett snyggare helhetsintryck. Se till att det blir tätt, ingen barmark. Bort med rotogräset innan du börjar anlägga!! Och A och O, använd bra jord! Låt idéerna flöda, endast fantasin sätter gränser. Det finns inga rätt och fel, du bestämmer i din trädgård!! Använd gärna stenar, stockar, spaljéer, belysning och annat kul som dekoration.
Det finns så klart mer tips på lut, men de får komma en annan gång för nu ska trädgårdsmästaren sova (jag somnar gott, lycklig över det lilla regn som föll i kväll, det var välbehövligt!).
 Förresten så ska ni få en liten enkel bön med er på sängkanten...natti, natti.


Trädgårdsodlarens bön
(Carek Capek: Ett år med min trädgård)

Gode Gud, gör så att det regnar varje dag,
så där från midnatt till klockan tre på morgonen.
Men du vet, varmt och sakta, så det kan tränga ned
 och låt det därvid inte regna på de växter, som tycker om torrt
- önskar Du, skriver jag upp dem åt dig på ett ark papper -
 och låt solen skina hela dagen men inte alltför mycket.
Låt det bli mycket dagg och lite blåst, mycket daggmask,
inga bladlöss och sniglar, ingen mjöldagg och låt det en gång
 i veckan regna gödselvatten och duvgödsel.

Amen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla