lördag 12 maj 2012

Sparrisen får jag vänta på ännu ett år...

I år fyller mina sparrisplantor två år! Sparris är en strandväxt och växer faktiskt vild i stora delar av världen. I min trädgård är den dock bosatt i en odlingslåda. I jord som bör vara lätt och djup. Viktigt att det är ogräsfritt. Jag skämmer bort mina med soligt läge, kompost och kogödsel. Skotten som växer ut från rotstocken är de som skördas. Det finns både vit (blekt) och grön sparris. Jag har grön, som växer ovan jord. Vill man ha vit täcker man den efter hand under sommaren. När man sen skördar får man fösa undan jorden och skära av skottet ca 20 cm under jordytan. I Tyskland mumsas det mycket vit sparris.

Nu är det bara ett litet aber...sparris bör växa tre år på plats innan skörd. De är i ärlighetens namn ganska klena i år och naturligtvis inte redo att ätas upp, hur frestande det än verkar. Men nästa år är de kanske äntligen fingertjocka. Då ska jag sakta avnjuta ett skott från varje planta (följande år går det fint att skörda alla skott)  kokta med lite smör till. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla