tisdag 7 augusti 2012

Solvarma röda tomater...


Äntligen dags för tomaterna! Eller kärleksäpplena, som de fick heta när de dök upp för första gången på 1600-talet. Det tycker jag är ett mycket vackrare namn även om man till en början inte åt dem utan planterade dem i finrabatten. Nåväl, skönt att vi tog vårt förnuft till fånga och smakade på dessa godsaker och insåg att de var alldeles för goda att gå miste om.
Då solen inte varit vidare värst ihärdig med att skina denna sommar tycker jag att det varit trögt för tomaterna att mogna. Men, som sagt, nu äntligen börjar de! Finns det något underbarare än att gå in i växthuset på dagens vattningsrunda och knipsa en liten tomat här och en stor tomat där. Mmm, smälter i munnen!
I år har jag bl a testat sorten 'Tigerella'. Det ska vara "en spännande sort för tidig skörd" med " medelstora röda tomater med gyllene strimmor". Återstår att se hur spännande de är, får vänta några dagar till innan de är helt mogna. Har även vanliga röda 'Elin', cocktailtomater, pärontomat, 'Dansk export' (växer som tusan!), 'Gardener's Delight' och 'Chocolate Cherry'. Som ni förstår är det trångt i mitt lilla växthus. I synnerhet som det även växer gurkor, vindruva, paprika och basilikor där...
Härom dagen var jag ute och toppade, tjuvade och gallrade ordentligt. Det gäller att hänga med i svängarna så det inte växer en över huvudet. (Då hittade jag även tre stora fina gurkor. Underbart!! Lite synd bara att det blir så många på en gång. Man kan ju inte bara äta gurka...ska nog göra mammas goda syltgurka...återkommer om detta för den är inte att leka med!). Jag brukar försöka toppa när det finns tre-fem blomklasar, beroende på sort, så de hinner mogna innan det blir för kallt. Om inte annat så brukar taket begränsa höjden på plantorna. På hösten när kylan kommer tar jag in de tomater som är kvar och lägger på ett fat i köket så blir de snart röda och fina.
Har gödslat med nässelvatten och Biobact i sommar. Det gäller bara att vara försiktig med kvävet så att det inte blir en massa blad istället för tomater. Lagom är bäst. Nu ska jag ut och vattna...

1 kommentar:

  1. Oj vilken superfin sida jag kom till här!!!!
    Jag odlar coctailtomater nu i mitt växthus...men en liten fråga...ska man ta bort blad, så att ljuset kommer åt lite mer? Vet att de inte ska tjyvas, men just att ta bort blad, kan jag inte hitta någonstans att läsa.

    Tack för en fin blogg!!

    kram Gunilla

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla