tisdag 28 augusti 2012

Sensommar i gult...

När jag får förfrågan av kunder att rita perennrabatter frågar jag så klart vilka färger de föredrar och tycker om. Oftast är det rosa, blått och vitt eller andra önskemål, men, många gillar inte GULA blommor. Jag älskar gula blommor! Nu på sensommaren och under hösten ger de en sådan härligt sprakande, varm ton till rabatten och lyser upp trädgården. Något att längta efter när sommarens många ljuvliga pastellfärger tonat ut...Det är underbart med höstfägring. Förhoppningsvis krävs det endast lite övertalning och inspirationssnack för att få någon att hänga med på tåget men ibland är det tyvärr stopp. För att förhoppningsvis inspirera, om det finns tvivlare där ute, så har jag i eftermiddag varit ute i duggregnet och fotat gult hemma hos mig. Tog även liten avstickare genom häcken in till grannens rabatt, som jag anlade för några år sedan och där det nu på sensommaren verkligen brinner av gula nyanser. Härligt! Hoppas ni också gillar det...
Praktrudbeckian, Rudbeckia fulgida var. speciosa, 'Goldsturm' är en favorit och snygg ihop med olika gräs och som här det säkra kortet röd rudbeckia, Echinacea purpurea 'Alba'. 

 Alltid lika vackra dagliljor i olika nyanser. 

 

Vid lusthuset står den höga höstrudbeckian. Visst är hon ståtlig!
 
Det gick inte att motstå den underbara Austin rosen 'Crown Princess Margareta' sist jag var i växtbutiken. Rosen är uppkallad efter kronprinsessan Margareta (barnbarn till drottning Victoria av England) som tillsammans med sin man Gustav VI Adolf skapade trädgårdarna vid Sofiero slott utanför Helsingborg. Det är en ganska kräsen rosdam men jag ger henne en chans och extra omsorg så ska det förhoppningsvis gå bra. Hon har fått ny fin jord och en varm och fin växtplats. Blir ett grantäcke till vintern också..
 
Ps.
Tack Ann-Sofie, som med en kommentar uppmärksammade mig på att jag har ordverifieringsknappen på. Sorry! Hoppas att det är löst nu och att det är lättare att skicka kommentarer.


 
 

1 kommentar:

  1. haha, samma sak när folk ska välja blommor/färger till sina brudbuketter, vissa färger går de absolut inte med på :P

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla