fredag 17 augusti 2012

Trolldruva...

Så här läckert lyser den röda trolldruvan, Actaea erythrocarpa, i rabatten nu. Det gamla namnet på trolldruva är paddört (luktar så där...). Örten är giftig, men mina barn är så stora nu att de inte lär smaka på den, åtminstonde hoppas jag inte det...Förr användes den till att bekämpa vägglöss så vem vet den kanske får ett uppsving nu när de krabaterna verkar vara tillbaka i våra hem. Trolldruvan är en ranunkelväxt och släkt med silveraxet. Den vill växa på en fuktig och ganska skuggig plats i trädgården. Gärna i woodland. Jag har flyttat min ett par gånger och det gillar den inte direkt. Nu har den fått stå i lugn och ro de senaste två åren och det är faktiskt första gången den har blommat och fått frukter. Den blir ca 50 cm hög och är lättodlad.
Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla