torsdag 23 augusti 2012

Nu mumsas det bönor...

Nu knaprar jag vaxbönor som hejsan! När jag härom dagen lyfte på bladen var de plötsligt bara där, i massor. Och goooda som bara den. Känns dock som vägen varit lång och krokig för de arma bönorna denna kalla sommar. Det var varmt och fint när jag sådde (bör vara minst 12 grader) men sen tog liksom solskenet som bekant slut och det blev fasligt trögt att få fart på växandet. Smått och tanigt såg det ut länge. Men jag haver icke misströstat utan vattnat, täckt med duk, av kärlek gödslat lite extra samt låtit dem klättra upp för morfars gamla järnsäng. Inte fy skam och nu har belöningen kommit!

I år köpte jag frön ifrån Impecta (mycket kul i deras katalog - man blir smått hagalen). Denna vaxböna, Phaseolus vulgaris, är en gammal kultursort från före 1925 och heter 'Dragon´s tongue'. Väldigt krispiga och fina bönor som blir runt 12-15 cm långa. Kan rekommenderas!


 
 Söta små rosa/lila blommor och en liten, liten böna...
 
 
Vackra är de också! 
     Ps.
Återstår nu bara att se om det blir några kvar att förvälla (tyvärr tappar de dock aningen färg då) och frysa in efter att jag mumsat färdigt varje gång jag är ute i trädgårdslandet... 
 

Ha en underbar helg!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla