söndag 2 september 2012

Lök och annat gott...

 
 
Blasten hade lagt sig på årets lilla lökskörd, som därför nu är bärgad och ligger på tork. Där ska den ligga tills blasten är torr som fnöske. Fast jag var tvungen att smygprova en liten en och det var bra fräs i den kan jag lova. Ögonen tårades rejält när jag hackade och skulle steka till kvällsmat. Men det spelar ingen roll om man bölar, det är det värt, för allt smakar liksom bättre när man vet att det är egenodlat - man känner sig rik!
Passade även nyss på, innan regnet vräkte ner, att skörda all bönorna, ta in de sista druvorna, knipsa av en (nästan färdig...) paprika, dra upp några morötter och lägga ner lite röda härliga tomater i korgen.
 
 
Efter att en lång jobbvecka passerat och de allt för många kvällsaktiviteterna avlöst varandra (därav det glesa inläggs antalet, sorry) kändes även växthuset aningen eftersatt. Därför! Fram med sopkvast, vattenslang och sekatör. Gäller att hålla så rent och luftigt som möjligt nu när den fuktiga sensommaren är här. Vill inte ha mögel och annat otrevligt så det åkte bort en massa onödiga gurk- och tomatblad, nedfallna vindruvor och även en och annan grön tomat som låg på jorden och skräpade.. Nu ser det riktigt prydligt ut och jag ska (när bönorna är förvällda och infrysta dock) med väldigt gott samvete lägga mig på soffan ikväll...Ett nytt nummer av "Lantliv" ligger nämligen och väntar.
 
Ps. Imorgon är min syltgurka äntligen färdig. Mums! Blir kött, sås och potatis till den då. Det vattnas redan i munnen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla