tisdag 6 maj 2014

Hortus Botanicus - en liten pärla i Amsterdam...

De sista skälvande timmarna under vår långweekend i Amsterdam tillbringade jag solokvist i stadens botaniska trädgård ett par kvarter bort ifrån vår lägenhet. Detta var ett tillfälle som jag inte kunde låta passera förbi. Hortus Botanicus är en av världens äldsta botaniska trädgårdar och var från början en medicinsk örtagård som grundades 1683. Då staden varit drabbad av en pestepidemi studerade många doktorer och farmaceuter örtmedicin här. Många kloster flyttade även ut ifrån den snabbt växande staden och då fanns det inte så många platser att odla örter på mer än här.



 Under slutet av 1700-talet och under 1800-talet förde även holländska ostindiska kompaniet hit många exotiska växter och arter. Dagens design härstammar från 1863 och den romantiska rörelsen som var populär då. Runda former och slingrande gångar. Trädgården ryms på knappt 1,2 hektar men man hittar ändå över 4000 olika arter ifrån alla världens kontinenter här.


Ett stackars träd invaderat av mistel:-)


Ett vackert blåregn, så klart.


Tre små växthus, vilka inhyste bl a ett fjärilshus och ett kaktushus.



Någon hade engagerat sig och gjort ett riktigt högt insektshotell a la skyskrapa.


Fikon och ett stort vackert näsduksträd där näsdukarna fladdrade i vinden.



Den äldsta plantan i Hortus är en cycaspalm, som är över 300 år gammal.



 Regnet skvalade men vad gjorde väl det då jag var rustad med paraply och de vindlande gångarna tog mig in under stora vackra trädkronor av både kända och mera okända modeller. 
En mysig liten botanisk trädgård att ströva i och jag avslutade inomhus i värmen i det fina caféet med rykande varmt kaffe och mumsig cheesecake innan jag återgick till mina resekamrater, packade väskan och lämnade Amsterdam för denna gången. En väldigt mysig stad som jag gärna återkommer till!

Kram Milla

2 kommentarer:

  1. Tack för rundturen, vad vackert det var där. Amsterdam står på min önskelista över europeiska städer, har hört från alla som varit där att de tycker om staden. Nu har jag dessutom ett utflyktsmål att sätta upp på min lista =)
    Hoppas hemresan gick bra och att du får en trevlig avslutning på veckan!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  2. Så vackert där var. Förstår att du inte ville missa det. De där näsduksträden är för härliga.
    Ha en fin kväll.
    Kram Elzie

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla