måndag 12 maj 2014

Växtmarknad och Tusen Trädgårdar...

Igår var det lilla julafton för oss växt- och trädgårdsälskare! Nämligen Hallands Trädgårdsförenings växtmarknad. Mycket folk hade tagit sig dit och det fanns ett stort urval av växter att välja bland. Allt ifrån tomatplantor till magnolior. Jag hade turen att vinna några på lotteri men jag hittade även lite nytt roligt att ta hem till min egen täppa. Ska prova igen med skuggliljor...De brukar inte vilja sig riktigt. Indiskt fotblad, Podophyllum hexandrum, smårams, Polygonatum humile och några fina hasselörts plantor köpte jag.


Det är tredje året, som växterna jag köpte på en tidigare växtmarknad, blommar. Jag tycker det är roligt med skugg- och lundväxter. Just nu blommar den lilla dvärgsorgeklockan, eller blek guldrams, Uvularia sessilifolia som den också kallas. Väldigt söt med sina blekgula klockformade blommor. Den är ca 20 cm hög och trivs i halvskugga/skugga. Har förstått att sniglar och snäckor fullkomligt älskar den men jag har inte sett till några ännu. Hoppas den klarar sig...


Även en annan favorit blommar nu och det är klematisen 'Albina Plena'. Helt underbar!! Den trivs på min ganska svala och även smått blåsiga nordvästra sida av trädgården. Tillhör beskärningsgrupp 1.




Spetsmössan, Tiarella


 I solen däremot där trivs mossfloxen utmärkt. Denna planterade jag förra året och nu är den så här fin. 


Jag laddar för Tusen Trädgårdar! I år har jag tänkt att vara med och öppna min trädgård söndagen den 29/6 kl 10-17. Ska bli spännande. Får väl se om någon vill komma och hälsa på. Ser i alla fall fram emot den dagen och hoppas på sol och vackert väder. Vill du gå in och titta vilka som mer är med så klicka här.


Ha en fin vecka!
Kram Milla

3 kommentarer:

  1. Åh, så mycket fint du visar. Härliga fynd från växtmarknaden och sedan den där dvärgsorgeklockan, så vacker! Klematisen, kanske har jag Platsen. Fundera, fundera, för den lockar.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  2. Vilka fina växter och så mysigt det ser ut med allt det gröna och man känner förväntan när man får så fina nya växter. Jag har nya skuggliljor på gång jag också! Får se hur det går i år! Vi önskar oss lycka till, eller hur!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Kul med växtmarknad och öppna trädgårdar. Fina växter du har hittat. Jag har satt Polygonatum humile hos mig och inser att den är vacker men levnadsglad. Så den måste jag skära in och begränsa.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla