tisdag 1 december 2015

Första advent och efter Gorm...

Efter stormen Gudrun måste jag säga att jag fått en ökad respekt för storm- och orkanvindar då de dånar runt husknuten och gör så att takpannorna hoppar och slamrar. Vi bor i en korsning med fritt blås ifrån sydväst. På hallandskusten blåser det mycket och ofta, helt naturligt från havet dvs väster. Nu verkar vi dessutom få vänja oss vid ett klimat som bjuder på mer vind. I söndagskväll och natt var vi många som kurade inomhus då "Gorm" började ta i riktigt ordentligt. Dagen efter som vanligt, ut i trädgården och plocka trasiga takpannor och vindskivor som rasat ner. Riktigt läskigt hur långt de kan ge sig iväg. Vissa var spettade ner i grannens gräsmatta... Det är verkligen högst olämpligt att ge sig ut när det stormar. Tack och lov klarade sig växthuset men en rosenbåge blev till kaffeved. Blir till att snickra nytt till våren.


Annars har det varit en genomtrevlig första adventshelg. Först firades syrran på 55-års dagen sen var det dags för WiPå-körens julshow på teatern i Laholm. WiPå-kören är en fyrstämmig damkör som jag sjunger i och nu till jul har vi vår högtidsstund med adventskonserter och julsånger. Att sjunga är en lisa för själen! Tror faktiskt att man kan mäta det med att vara ute i trädgården och påta. Många endorfiner, eller vad de nu kallas, som släpps loss. 




Jag har adventspyntat! Älskar det! Fina Sallys handmålade tomtar (de enda jag ställer fram) ett måste till advent, alla halmstjärnorna i fönsterna, glitter, nyputsad koppar, en liten fin bordsgran, mängder av hyacinter och amaryllisar, mossa, nötter, tallris och ljusslingor, både korta och långa, duken som mamma broderade i sin ungdom, den jag själv broderat och den min mormor broderat. Alla tre ligger på plats! När pynteriet är klart är jag utpumpad av ståhejet och ligger på soffan och njuter av allt med julmusik klingande i öronen resten av tiden fram tills granen ska in till jul. Jag går all in, typ:-) Härligt!






Imorgonkväll kommer alla mina väninnor och ska stöpa ljus (och dricka vin...och käka godis samt sörpla trattkantarellsoppa). Det brukar vara en fasligt trevlig kväll. Ett ypperligt sätt att umgås på och efter många års träning är vi rätt hajja på att doppa och prata! 

Allt gott!
Stora kramar
Milla


4 kommentarer:

  1. Usch, det låter otäckt med Gorm. I mina trakter är vi väldigt förskonade från storm och orkan, det är jag glad för. Tur att inget mer gick sönder och att ingen kom till skada.
    Det måste vara härligt med två så trevliga intressen, både trädgård och kör. Att få mer energi tillbaka än man ger är guld värt.
    Vad fint du har pyntat, själv har jag bara hunnit få upp adventsstakar i alla fönster. Känner att jag ligger en aning efter i tidsplanen, men försöker ta det med ro. Jag hinner det jag hinner och det blir nog jul ändå, men det känns trist att inte granen står där i sin fulla prakt i uterummet =(
    Hoppas du får en trevlig kväll imorgon!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  2. Läskigt med Gorm. Vårt plåttak till förrådet flög av, så igår fick sambon åka och köpa nytt och sätta dit.
    Mysigt det låter med en stöpaljuskväll. Härliga adventsbilder.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Vilken tur att det inte blev mer skada. Mysiga bilder. En lisa för min själ, som bara tagit fram en ljusstake. / Britt

    SvaraRadera
  4. Tur att det trots allt inte blev värre!

    Det var många 'check' på adventspysslet och jag hade gärna kunnat checka av de handmålade tomtarna också :) Precis som du sjunker jag ner och njuter av musiken när det är klart. Och du, från en sjungande musiklärarkompis har jag hört att körsångare faktiskt är lyckligare - typ statistiskt lyckligare :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla