lördag 9 april 2016

Ståhej och växthus...


Näst efter ståhejet med att tvätta växthuset inför säsongen kommer "byta-ut- jorden" göret. Idag var det den dagen. Jag odlar direkt i öppna bäddar så det blir lite att gräva ur. Jag gör inte det varje år, gudbevars. Släpet var fyllt med ny fin jord som skulle skyfflas i skottkärran och tömmas. So far so good☺Men så många ramsor jag har svurit denna förmiddag för att dörren till växthuset är så smal att kärran inte går att köra in. Fick ställa den utanför och skyffla av jorden och trixa mig in, jord överallt utom där den borde vara, kändes det som. 




Vad ska människan med växthus till om hon bara klagar??!! , tänker väl de flesta. Nu är arbetet gjort kaffet är upphällt, jag är nöjd och lovar att inte beklaga mig mer.
 Älskar verkligen mitt lilla växthus (får skylla mig själv att jag köpt ett så litet samt inte odlar i krukor) och det jag längtar efter nu är ju...


...det här!


Och det här!


Och självklart det här!


Med andra ord: Hurra för växthus!☺

Stora kramen/ Milla

7 kommentarer:

  1. Men nu är det gjort och du kan se fram emot en härlig skörd. Jag odlar i krukor, det är rätt smidigt. Tomater och gurka , men vindruvor har jag inte. Tar inte de stor plats?
    Ha en fin helg!
    Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Druvan lever under herrens tukt och förmaning. Men funkar fint! Får hållas hårt under säsongen men det är fullkomligt ljuvligt när druvorna hänger i taket☺☺☺

      Radera
  2. Ja, växthus är kvintessensen av trädgårdslycka! Det är faktiskt värt de där umbärandena varje vår - städning och jordpyssel. Och nu är du väl värd en lång fikapaus!
    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej, jag svär lite också över mitt växtlusthus - i oktober...Då jag och maken tvättar alla glasrutor. Med allt "gegg" i lister och i spåren där tak möter vägg....Vi har ju odling i krukor, så fast dörren är bred nog, så behöver vi inte in med kärran full av jord. Men ut och in med krukor blir det två ggr /år....Älskar detta hus ändå!
      ha det gott! // lena

      Radera
  3. Ja, hurra för växthus! Jag har min städning kvar, bävar för det...
    Nu har jag läst reportaget om din trädgård, superfint! Kul att det är Caroline som gjort det, hon bor bara några kvarter härifrån :-)
    Kram Elin

    SvaraRadera
  4. Haha... ..det är då jag brukar tänka på alla härliga kalorier som försvinner och gympassen jag slipper. För visst är det tungt, irriterande och ibland helt idiotiska saker vi gör. Som när vi är klara känns självklara och underbara :)

    Heja dig! Kram, Carina

    SvaraRadera
  5. Skrattar gått åt dina mödor du skriver så roligt Hälsningar växthuslös

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla