torsdag 7 april 2016

Vårstäd...

Nu börjar fruktträdsbeskärningen lida mot sitt slut. Prydnadsgräsen ska klippas innan de skjuter fart och blir halshuggna av sekatören och det är full fart på vårstädandet i rabatterna.

Perenner som stått som fint vinterskydd i rabatterna ska klippas ner och gamla löv krattas ihop. Jag är ingen nitisk städare. Maskarna vill ha en del av kakan och resten blir till fin mull. Det syns inte att det ligger kvistar och löv kvar när rabatterna väl är fyllda med blommor och blader.
 Älskar de där första vårdagarna då man ligger på knä (jag ligger mycket på knä☺om det går) med näsan mot marken, andas in doften och som världens bästa terapi klipper och tar upp ett och annat ogräs. Eller ops, där ljög jag lite faktiskt, för i en del av trädgården pågår som vanligt den eviga kirskålskampen! Där råder inte terapiarbete utan krig. Men himmel och plättar! I jorden under ett litet oansenligt blad döljer sig den mest fasansfulla hoper rötter. Evighetskamp!


Medans det på andra håll glädjande nog vankas både tulpaner och allium. Sädesärlan hälsade på idag och ikväll kvittrar fåglarna allt vad de kan. Kärlek i luften! 

Kram Milla


4 kommentarer:

  1. Efter att trädgårdsrabatterna mer eller mindre låg för fäfot förra året då min gubbe fick sköta 4700 kvm själv - och inte kan se skillnad på perenn och ogräs - så har jag otroligt mycket ogräs att ta hand om i år. Började den här veckan och har redan kommit en bra bit på väg på framsidan. Men...som tur är har vi inte någon kirskål! Men det räcker så bra med en bellismatta istället för gräsmatta!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Skøn inspiration du har her på bloggen
    God aften
    annette

    SvaraRadera
  3. Jag ligger också gärna men näsan i jorden så här års för att känna dofterna av vår och lyssnar till ljudet av årets första humla. Underbart! Jag har just nu ångest över alla gamla perenner som måste klippas ner för jag hinner med allt just nu för jag spikar odlingslådor för fulla muggar men snart kommer jag dit också!

    SvaraRadera
  4. Håller med dig! Älskar våren trots kampen mot kirskålen :-) det är så underbart att följa allt som exploderar fram ur jorden nu, känna dpfterna och höra fåglarna! Ha en skön vårhelg! Allt bara bra här. Kram Lotta

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla