tisdag 11 juni 2013

Aïcha - en gul, doftande skönhet...

 
 
Min bästa tid är nu! Rosornas intåg i trädgården! Jag älskar rosor och försöker få in så många det bara går i mina redan trånga rabatter. En av favoriterna alla kategorier är den gula spinosissima rosen 'Aïcha'. Om man nu gillar gult, vilket jag gör...
 
 
'Aïcha' togs fram 1959 av den danske rosförädlaren Valdemar Petersen. Den växer kraftigt och blir upp mot 3 x 2,5 m om man inte håller ner den. Det ser jag i år att jag måste göra annars försvinner snart salladsodlingen i en skuggridå. Många taggar - men det har ju rosor så det är inget jag hetsar upp mig över. Blomningen är riklig, den är frisk (I like), skuggtålig och lättodlad (I like that too!). Sen blommar den om lite försiktigt på sensommaren och det är ju extra trevligt. Men doften! Ni skulle känna den! Helt, helt underbar när man kommer i närheten. Precis som en ros ska dofta!
 
 
Detta är vardagslyx. Först pyssel i växthuset med tomatvattning och tjuvskottsplockning...
 
 
...sen vänder man på klacken och njuter av en gul primadonna med förförisk doft!
 

Må så gott!
Kram
 
MILLA






2 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk ros, Milla!! Varför ser inte mina ut så där?! Kan du inte komma och vifta lite med trollstaven hos mig!?
    Kramis
    Annika

    SvaraRadera
  2. Jag älskar ditt lusthus / Orangeri. Med den fina rosen utanför. Sanslöst vackert.

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla