onsdag 26 juni 2013

Hos Birgit på Horsabäcks Perenner...


 Grusvägen leder mig på en vindlande och vacker färd genom skogen och äntligen, mitt i en glänta på en liten gård bor danskan Birgit Udsen. Här driver hon ensam sin lilla plantskola Horsabäcks Perenner. Och från fantastiska Birgit åker man aldrig tomhänt hem! Över 1100 olika perenner, kryddväxter, ormbunkar, alpiner och prydnadsgräs är svårt att stå emot.
 
 
 
För fyrtio år sedan utbildade hon sig till hortonom i Danmark. Livet tog henne till Sverige och Horsabäck. När jag gick min trädgårdsmästarutbildning gjorde jag och min kompis Carina en del av vår praktik hos Birgit. Oerhört inspirerande! Både miljö och kunskapsmässigt. Denna kvinna är som en levande uppslagsbok. Alla latinska namn kan hon som ett rinnande vatten och varje morgon innan planskolan öppnade för dagen gick vi en tur i hennes visningsträdgård. Vi frågade och antecknade. Hon pekade och berättade.
 

Skuggträdgården med bl a olika sorter av kaukasisk förgätmigej (Brunnera macrophylla), astilbe, ormrot (Bistorta)
 
 

Här borde man väl hitta någon sorts astilbe som passar hemma i rabatten?
Höga, låga, vita, rosa, röda och krusbladiga...
 











När vi praktiserade fick vi även lära oss att ta sticklingar, blanda jord och ta frö från olika blommor. Birgit sår jätte mycket olika fröer som sen ska omskolas och skötas om innan de är stora och kraftiga nog för att säljas i plantskolan. Mycket arbete som man kanske inte tänker på när man köper en perenn.

Runt om i trädgården löper den här avundsvärda lärkhäcken (Larix). Otroligt snyggt! Särskilt nu vid denna tiden på året då de färska skotten lyser fräscht grönt.
 








Behöver man assistans är det bara att ringa i klockan. Birgit finns alltid någonstans i plantskolan och donar. Om inte annat så hittar man henne garanterat i det gamla stallet där hon ofta står och planterar om.


När jag var på besök här om dagen blommade den fantastiska blå bergvallmon (Meconopsis betonicifolia). Jag har en hemma men den har inte slagit ut ännu. Det var mååånga växter som följde med mig hem när jag gjorde min praktik här, ska ni veta. Var det för många småplantor slängde hon nämligen dem för annars fick hon inte plats med alla sorter i bäddarna. Att slänga tyckte både Carina och jag var dumt! Tog alltså hem dem i stället. Himmel och plättar! Ett tag hade jag hela baksidan av huset fullt av lådor med krukor...Roligt idag när alla fått sin plats i rabatterna och växt till sig. En del har gått bort och en del har spritt sig lite väl...Så blir det så klart när ögonen vill ha mer är än vad som var lämpligt för min lilla plätt på jorden:)



 
Har man kaffekorg med sig går det bra att slå sig ner vid något bord i visningsträdgården och njuta av blomsterprakten.
 
 
Olika bräckor finns det gott om! En riktig favorit som blommar nu med de skiraste och sötaste blommor man kan tänka sig!
 

Trappan upp till prydnandsgräs och solälskande perenner.
 
 
Många sorter av alunrot (Heuchera) finnes också så klart. Jag gillar 'Green Spice' och den glatt lysande 'Lime Rickey'.
 
 
Fick ett par silverbräckor med mig hem. Har du möjlighet att göra en avstickare till Horsabäcks Perenner kan jag varmt rekommendera det! En underbar liten, mysig och professionell plantskola hos en kvinna som kan sin sak!
 
Milla
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla