onsdag 3 juli 2013

Två vita Madamer...

 
Nu blommar två madamer i min trädgård. Nämligen 'Madame Plantier' och 'Madame Hardy'
 
 
'Madame Plantier' var den första vita rosen jag köpte för många år sedan. Hon har numera klättrat upp till den ståtliga höjden av 2 meter och hemvisten bakom lusthuset ligger mer i skugga än i sol under dagen. Det är en tålig och lättodlad ros, som tillhör Alba rosorna och översållas utav massor av vita medelstora tätt fyllda blommor, som doftar starkt och lite sött. Växtsättet är vekt så jag har fått binda upp de nästan taggfria grenarna på tre gamla hässjestörar. Jag har aldrig haft några sjukdomar eller någon ohyra på denna rosen. Det enda som är lite synd är att om det regnar väldigt mycket (som det ju gärna gör här på Västkusten...) så kan knopparna klibba ihop och då står man där utan blomning. Annars en av de vackraste vita gammaldags rosorna tycker jag.


Nästa favorit i gammaldags ros facket är 'Mme Hardy'. En underbar Damascena ros, som jag försöker hålla strax över 1-1,3 meter för då är den snyggast. Den är helt olik 'Mme Plantier' med sitt mer uppräta och täta växtsätt. Många taggar att riva sig på...Nyutslagna blommor kan nästan få en lite lite rosa ton och de doftar starkt och härligt. Särskilt en solig dag kommer det lätta duster när man passerar förbi. Jag är ju som bekant ingen som duttar för mycket med mina darlings. De får typ sköta sig själv förutom en och annan gödselgiva och vårbeskärning. 'Mme Hardy' är lättodlad och funkar bra i lite skuggigare läge. Så står den hos mig. Mest sol framåt eftermiddagen. Har inte haft några sjukdomsproblem men den är å andra sidan en ganska ny medlem i familjen. Rekommenderas och ska precis som 'Mme Plantier' klara sig upp mot zon 5.
 
Kram på er!
Milla

1 kommentar:

  1. Dom här två rosorna blandar jag alltid ihop!!! Tack för att du rädde ut saken. Allt gott Mari

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla