måndag 9 april 2012

Rabarber, rabarber...

 Rabarberna börjar titta fram i min lilla köksträdgård! När jag, för några år sedan, var på trädgårdsresa i  Heligan Gardens i England såg jag de här underbara krukorna. De har använts till att stjälpa över rabarberna så fort de visade sig på våren för att de skulle mogna lite tidigare. Kan man alltså inte stilla sig är ju detta ett enkelt sätt att gå till väga. Få av oss är ju dock lyckliga ägare till en engelsk lerkruka av denna kaliber, men vad gör väl det (eller, nu ljög jag, skulle dö för en...). Ta istället en hink och du har möjlighet att få avnjuta dessa efterlängtade stjälkar lite tidigare.
 Rabarber vill gärna ha en årlig giva stallgödsel. Särskilt de första åren. Mina får lite kogödsel.
Eftersom jag satte upp ett växthus ifjol så var jag tvungen att flytta dem. Därför tänker jag inte skörda något i år utan låta plantorna få etablera sig i lugn och ro. Tur att min mor har ett rabarberbestånd som man kan frossa i. Det räcker till hela familjen och några till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla