söndag 29 april 2012

Stor klar astrakan blev det...

Igår var jag på kurs! Ympning av fruktträd stod på schemat.Har gjort det tidigare men det är så himla kul och man kan alltid lära sig något nytt! Sen träffar man ju så många nya trevliga människor också.
Först fick vi en ordentlig genomgång i ympningens ädla konst av pomologen och superproffset Rolf Eskilsson. Därefter var det dags att kasta sig ut, med plåster på tummen och den lilla vassa ympkniven i högsta hugg (för hugg blev det ibland..) och träna på att lägga snittet rätt. Såg väldigt enkelt ut när Rolf gjorde det men så har han ju också ett antal år på nacken i denna bransch. När vi kände oss redo ympade vi in en valfri sort, fanns många, på en A2 grundstam. Det är den vanligaste grundstammen. Den är förhållandevis starkväxande, har ett kraftigt rotsystem och tål vårt kyliga klimat bra. Jag valde en Stor klar astrakan. Ska förhoppningsvis i framtiden bli ett träd som dignar av söta saftiga och  aromatiska äpplen! Det ni!!
När jag kom hem blev jag dock smått fundersam över mitt lite impulsiva sortval. "Stor" låter lite vanskligt...hur stor då???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla