lördag 22 juni 2013

Midsommarafton - bland underbara vänner och i aningens för varma "göingekläder"...

 
Det är tyst i huset. Alla sover utom mamman...Sitter här med en kopp kaffe och funderar på gårdagen - midsommarafton och hur lyckligt lottade jag och min familj är som har så fantastiska vänner!
 
Varje år i över tjugo års tid har vi firat midsommar tillsammans med sexton kompisar och deras barn, som är i alla åldrar (något år var vi över fyrtio personer...)  En riktig midsommar skall det vara med allt som därtill hör (även folkdräkt, som vi, gud bevars, ett år kom på att vi var hela sex stycken som ägde. Den dammas numera av inför denna afton varje år...). Nu börjar dock våra barn bli stora och är iväg på egna äventyr. Men flera försöker ändå komma på eftermiddagen och fika, snacka lite och dansa runt midsommarstången innan de drar vidare. I år var vi över trettio till fikat men då den fantastiska dansen började var bara småttisarna kvar. Ja, förutom vi "gamla" då....
 
Vädergudarna var med oss hela eftermiddagen trots "förstå-sig-påarnas" kraxande om både åska och regn. Varmt var det dessutom - typ 26 grader (som gjort för att ha folkdräkt...). När sista "nypäran", sillen och nubben slunkit ner fick i alla fall "kraxarna" rätt. Som i ett trollslag öppnade sig himlen och regnet öste ner. Med andra ord ett ganska typiskt svenskt midsommarväder! Fast det gick alldeles utmärkt och var faktiskt riktigt mysigt att sitta inne och käka jordgubbar medans regnet smattrade på fönsterrutorna.
 
 
Mitt bidrag till denna trevliga begivenhet är att fixa midsommartårtan. Mycket grädde, ägg, smör, choklad och javisst ja - jordgubbar skall det vara! Receptet har ni här. Jag gör den på långpanna och då den är både hög och matig så räcker den till över 30 personer. Bottnarna går fint att göra dagen innan och lägga ihop. En perfekt tårta för stora kalas men så klart även för mindre om man bara decimerar receptet. Det är lite fix och trix och den är inte gjord i en handvändning men väldigt mumsig.
 
Ha en riktigt lugn och skön Midsommardag! Det skall jag!
 
Många sommarkramar
Milla
 
 
 
Lottas midsommartårta
 
Mandelbotten x 1
150 grader i ca 30 min
 
4 hg mald, skållad mandel (för fin botten)
eller
4 hg mandel som finmals direkt i matberedaren
4 hg florsocker blandas ner.
8 äggvitor vispas hårt och röres i.
 
Lägg på bakplåtspapper på långpanna. Grädda mitt i ugnen.
 
Sockerkaksbotten x 2
250 grader i 6 min
 
Vispa:
 
4 ägg
3 dl socker
 
Blanda ihop:
 
3 dl mjöl
2 msk potatismjöl
2 tsk bakpulver
 
och rör det försiktigt i äggsmeten, tillsätt
 
6 msk kokande vatten.
 

Lägg på bakplåtspapper på långpanna. Grädda mitt i ugnen.

 
Smörkräm
 

8 äggulor
4 tsk potatismjöl
5 dl grädde
2 dl socker
 
Allt värmes/sjudes under kraftig vispning (fastnar lätt i botten) tills det tjocknar. Låt krämen kallna. Den svalnar ganska långsamt så jag brukar göra smörkrämen först. När krämen svalnat rör i:
 
 
400 gr mjukt smör
3/4 dl starkt kaffe
 
 
Detta är egentligen receptet men sen brukar jag dessutom fylla mellan de tre bottnarna med
 5 dl vispgrädde blandat med 2-3 liter mosade jordgubbar.
 
Lägg först en sockerkaksbotten + smörkräm + hälften av den mosade jordgubbsgrädden + mandelbotten + smörkräm + resterande av jordgubbsgrädden + sockerkaksbotten.
 
Återstår det roligaste - dekorationen! Bara fantasin sätter gränser! Till min tårta gick det åt...1 liter vispgrädde, 4 liter jordgubbar, 200 g mörk Odense choklad, flaggor, midsommarstång i halm och blommor och blad från trädgården...
 
Lycka till!
 
Milla
 




1 kommentar:

  1. Jösses vilken tårta!!!!!!!!!!!!!!!
    Så god den såg ut.
    kram Gunilla

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla