söndag 1 december 2013

Adventsutmaning - Första advent....





Med sluttonerna ifrån kyrkokörens vackra sång till Olssons "Det är advent" klingandes i öronen kändes det trots snålblåst och barmark, ändå varmt inombords. När sen Marianne och Nisse dessutom bjöd på en kopp te och nybakat stenugnsbröd efteråt hemma i sitt mysiga kök så tänkte jag för mig själv, att jultiden är härlig! Och som att det inte räckte med det så dök en hel flock med rödbröstade domherrar upp! Så, de är faktiskt ingen skröna! De existerar mer än på julkort... Här i skogen bringar en pilfink på besök vid fågelbordet lika mycket uppståndelse som om en domherre skulle förirra sig in till oss i stan.

Själva då? Är ni sådana som pyntar mycket eller lite till advent? Jag är typen som fläskar på! Tycker tiden innan jul är den mysigaste. Utanför ytterdörren kom äntligen min stora krans upp. Jag binder den med olika mossor, blandar tall och gran med blommor, kottar, äpplen och grenar.


Inomhus står en liten minigran på bordet bredvid soffan och glittrar. Risken är att den barrar innan jul...Sen har jag planterat en massa hyacinter, som jag fick med mig hem ifrån Gröntorget i Köpenhamn. Några mossbollar och kransar har det också blivit.





Några äpplen fick fylla på fruktskålen.


Första advent brukar det vara gammaldags julskyltning i Laholm. Vi är nyss hemkomna från en liten promenad där vi kikat på butikernas fina fönsterdekorationer. Fast det var rätt kallt ute. Vinden bet i kinderna. Känns därför som perfekta läget att värma kroppen med glögg och mumsa på en pepparkaka.

Här är Carinas goda recept på glögg! Den värmer ända in i själen!

Vill ni kika på fler adventsutmaningar så klicka på bilden!

Adventsutmaning

Ha en mysig adventskväll!
Kram Milla 



Carinas goda starkvinsglögg

4-5 bitar hel kanel
20 st kryddnejlikor
1 bit färsk ingefära
1 tsk hela kardemummakärnor
1/2 pomeransskal krossas lätt

Lägg kryddorna i en burk med tätslutande lock och häll på

10 cl sprit

Låt stå 3-4 dagar. Sila spriten och blanda med

1 flaska rött vin
och
2-3 dl socker


Värm upp och låt väl smaka...


























































7 kommentarer:

  1. Men vad fint och härligt, det går inte att ta minste på att du njuter av advent och jul!
    Hoppas du får en vecka med lite mindre blåst, för den tar sig genom alla klädlager och kyler ner en kvickt!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  2. Så mycket fint du har gjort. Jag är nog lite för lat. Plockar fram lite småsaker här och där bara.

    SvaraRadera
  3. Vilken mysig adventshelg du haft.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Cozy are your photos!
    Greetings, SK

    SvaraRadera
  5. Mmmm, blir sugen på glöggen, fin krans du gör!

    SvaraRadera
  6. Kära Milla!
    Det var så trevligt att du kom och lyssnade och fikade! Undrar bara vem den där Ahlberg är...? Vi avslutade ju som sig bör med Otto Olssons Advent.

    Kram
    Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så klart!!! Ha, ha! Fint var det i alla fall!!
      Kram

      Radera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla