lördag 6 oktober 2012

Kom ketchup så går vi...


Något var jag tvungen att göra med alla tomater som jag plockade in härom dagen. Efter lite letande hittade jag på nätet det här superenkla receptet på ketchup. Tack för det! Blev riktigt bra sting också. Såg att sonen smakade och såg rätt nöjd ut.
Han kan vara tämligen kräsen...

Ketchup
(blir ca 15 dl)
14-15 st mogna tomater skärs i mindre bitar
3 st syrliga äpplen skalas och hackas
2 st lökar (jag tog röd) skalas och hackas
2-3 chilifrukter finhackas (mild räckte för mig...)
alt. 2-3 tsk chilipulver
3 dl vitvinsvinäger
3 dl muscovadosocker (ljus fick det bli för det fanns hemma)
1 msk salt
6-7 finmortlade kryddpepparkorn
Lägg allt i en kastrull och låt det småputtra i 1 timma. Först under lock men de sista 10 minuterna utan. Rör om i grytan särskilt på slutet. Ta av från värmen och låt det svalna. Mixa med stavmixer eller i matberedare. Denna ketchup blir lite tunnare än vanlig. Häll upp på väl rengjorda flaskor eller burkar.

1 kommentar:

  1. Vill bara säga, så himla bra blogg du har. Bilder, recept och humor. Rose-Marie

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla