torsdag 19 juli 2012

En regnig dag, vinbär och bullbak...

Jaha, vad gör då en trädgårdsmästare en väldigt grå dag, som denna, när regnet fullständigt vräker ner?? En gosig filt, soffläge och deckarläsning kanske? Det var i alla fall första tanken, men, då tittade jag ut på vinbären och insåg att de röda sjöng på sista versen om det skulle bli någon gelé i år. Sagt och gjort! Ut i regnet travade jag och plockade det lilla som fanns på mina små buskar planterade i fjol. Blev lite röda och lite vita och några burkar gelé. De svarta sparade jag till julsnapsen.

Sen blev det bullbak för frysen gapade tom. Efter det kunde jag med gott samvete inta soffläge, gosig filt och det rafflande slutet på Ann Cleeves deckare "Dolda djup". Regnet öste fortfarande ner...


 Mammas röda vinbärsgelé
 3 liter rensade och sköljda bär
4-5 dl vatten
Till varje liter avrunnen saft tag 800 g - 1 kg socker

Lägg bären i en gryta, häll på vattnet och låt de koka tills de avgivit (är ett gammalt recept...)sin saft. Koka inte för länge för då förstörs geléämnet (pektinet). Häll upp massan i en silduk och låt det självrinna. Mät den sura saften och häll den i en gryta. Väg upp sockret. Värm saften och låt den koka i 5 minuter. Rör i sockret lite i sänder. Låt allt sakta koka utan omrörning 8 - 12 min eller tills allt skum samlats på ytan. Om geléet kokar för häftigt blandar sig lätt skummet med den klara saften och geléet blir svårt att få klart.

Geléprov: Doppa en sked i geléet och håll den högt över grytan. De första dropparna rinner alltid lätt av, men är geléet färdigt lämnar de sista dropparna med svårighet kanten och tydliga, sega gelédroppar faller ned.

Ta försiktigt bort skumkakan och häll upp gelén på små, väl rengjorda burkar.
Jag förvarar all saft, gelé mm som jag gör i frysen, går utmärkt.

Good luck!


Mycket smör, socker, vaniljsocker/kanel och mandelmassa i mina bullar...Sött och gott ska det vara och riktigt smör måste till. Mums!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla