onsdag 25 juli 2012

Bilder före och efter är ju poppis...

Före och efter bilder tycker jag kan vara lite kul ibland. Jag började fixa vid norrsidan på trädgården en vårskön dag för tre år sedan. Sågade ner ett gammalt dåligt äppelträd och en förvuxen fläderbuske. Här skulle det bli en jättestor upphöjd rabatt istället hade jag fått för mig. Sagt och gjort! Iväg for jag och köpte hem torvblock till kant samt ny fin jord. Sen bar det av på upptäcktsfärd i naturen. Jag drog hem gamla stubbar och mossiga stenar för att dekorera med. Platsen är rätt dragig (det blåser ju ofta på Sveriges framsida...).Vinden sveper in och runt knuten. Jag har fått sätta upp spaljéer som en del välvilliga klättrare fått slingra sig uppför för att få lä. Några av de mer finsmakande växterna har haft det små tufft i början men nu tar det sig riktigt fint. Det tragiska var dock hagelskuren som drog in i våras och pajjade mina hostor men, men man ska inte gråta över spilld mjölk heter det ju så fint...
Eftersom jag i övriga trädgården har så mycket perenner och rosor tyckte jag att det kunde vara skönt att få vila ögonen på gröna nyanser och olika bladformer. Måste härmed erkänna att denna rabatt har blivit min favorit. Lugn och skön på något vis... Här växer nu många olika hostor, astilbe, sockblommor, bräken, benved, julrosor och blåsippor mm. Det händer mycket på ett par säsonger. Jag har redan hunnit flytta runt både hit och dit flera gånger. Blir liksom aldrig riktigt färdig. Och det är ju för väl, vore ju fasligt trist!


Grönt är skönt...


Morgonsol...


Härligt fluffig astilbe...

1 kommentar:

  1. Du är så duktig :-) har du inne eller ute plantor, växter,frön,lökar eller väd som tar jag jättegärna! :-) kanke kan byta mot ägg? Kram Hilda

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla