söndag 11 augusti 2013

Slottsfru - jag?? Nja...

 
Härom dagen gjorde familjen en utflykt. Någon tonåring behövde paus ifrån golfträning och dator (!), någon hade jobbat mycket och ville se något annat i världen samt den tredje var allmänt uttråkad och hängde på. Jag och A tog tillfället i akt, det är inte så ofta de vill följa med nu för tiden. Vi lockade med lunch och lite shopping och det föll i god jord. Sen att vi tog en avstickare till Krapperups slott kunde ju inte annat än berika deras, i mitt tycke, bleka kulturella liv!
 

Krapperups slott är ett av Skånes äldsta slott med anor från 1300-talet och ligger strax utanför Höganäs. Det har en väldigt fin liten naturromantisk park med både porlande bäckar, små röda Kina inspirerade broar, dammar med guldfiskar, slingrande stigar, rhododendron, exotiska träd och stora praktexemplar av våra egna inhemska träd.
 
 
På 1600-talet anlades, som sig borde under den tiden, en barockträdgård, vilken under 1700-talet övergick i den tidens populära nyttoträdgård med mycket fruktträd och växthus. På 1800-talet blev nyttoträdgården en engelsk trädgård med inspiration ifrån Norrvikens trädgårdar och Sofieros slottsträdgård.
 
 

Höga gamla tegelmurar är jag svag för...
 


En äkta vallgrav, så klart!
 
 
  Undras om man skulle trivas på ett slott? Jag kunde för all del nästan se mig själv svassa runt på stigarna iklädd en vacker krinolinklänning snurrandes på ett romantiskt litet vitt spetsparasoll knipsandes en liten ros här och där...Men, jag vet inte. Det sägs att det spökar. Slott har ju den ovanan. Kanske inte så käckt ändå...
 
 
Sen hade jag dessutom fått bo där själv! För innan jag ens hade "svassat" färdigt och insupit den speciella slottsträdgårdsfrusatmosfären i solskenet var hela familjen försvunnen! Då stod de vid bilen och undrade när det var dags för mat, glass och shopping?!
 
Kramar på er ifrån
"slottsfrun"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla