fredag 30 augusti 2013

En kronprinsessa i trädgården...

 

Jag är ju, som tidigare skrivits, en rosälskare och har många gammaldags sorter i min trädgård. De gammaldags passar mig då jag tyvärr inte begåvats med egenskapen att krusa dessa primadonnor. På grund av denna egenskapsbrist borde jag därför heller inte vara ägare till en Austin ros, som gillar mycket gödsel, duttande och lyxen av vintertäckning. Men slappheten att inte orka krusa går tyvärr inte alltid ihop med vad ögonen faller för. Efter ett plantskolebesök ifjol stod jag därför "plötsligt" som stolt och lycklig ägare till en 'Crown Princess Margareta'.

 
Jamän, ni ser ju själva! Det gick ju inte att motstå henne. Fast när vintern stod för dörren och jag sen länge sagt på återseende till trädgården slog det mig! Himmel! Austinros = vintertäckning. Julgranen hade tack och lov lite barr kvar på grenarna då den kastades ut. De fick duga som paniktäcke. Bara det inte redan var försent?! Vintern blev ju som bekant sträng och i ärlighetens namn trodde jag nästan att hon lämnat in för evigt.
 
 
Men nu har det kommit ett enda långt skott med en klase blommor! Denna ros (uppkallad efter drottning Victoria av Englands barnbarn, som var gift med vår Gustav VI Adolf och skapade trädgårdarna vid Sofieros slott utanför Helsingborg) doftar underbart!
 
Känns kanske ändå inte så tokigt med en Austinros. Sen är det ju trots allt en kronprinsessa jag har att göra med så lite uppoffring borde väl vara på sin plats. Aningens duttande kan jag väl i all sin dar stå ut med...
 
PS. Nu har vi en ny vän på blogghimmeln! Kika in hos min trädgårdsmästarkompis Ellan och hennes företag Mor Ingars Täppa!
 
Ha en härlig fredag!
 
Kram
Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla