fredag 12 september 2014

Blå druvor...



 








När vi ändå är inne på temat saft så var det ju då dags att skörda druvorna i växthuset. Jag har sorten 'Einset' och druvorna är blå, söta och goda. 














Skörden i år blev lite mindre än ifjol. Men det gör inte så mycket för det har räckt både till att mumsa på, ge bort och några flaskor juice.










Jag slänger ner klasarna i en gryta med lite vatten och låter det koka tills druvorna avgett sin saft. Sen silar jag och rör i lite, lite socker. Blir juicen för skarp är det bara att spä ut med lite mer vatten och sockra, ja det får man göra efter behov. Enkelt och väldigt gott. Fin färg blir det dessutom!


Ha en riktigt härlig helg mina vänner!
Kram Milla

3 kommentarer:

  1. Dricka lugnt lät som en bra idé! Mammas rårörda vildhallonsaft är allas favorit och hon har aldrig lyckats abdikera som familjens sylt-och-saftare fast familjen är större. Druvjuice låter som något värt att pröva. Tror nog det hänger en del klasar där. Nu fick jag lite idéer.. ..men som du skrev - jag har också upptäckt att dygnet definitivt har färre timmar nu!

    Ha en riktigt go helg! Carina

    SvaraRadera
  2. Vi har också blåa druvor nu men inte alls lika stor skörd som din. Underbart med egen juice, har inte testat att göra själv förut men nu blev jag onekligen väldigt sugen.

    Ha en fortsatt fin helg!

    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Hmmm, they look fantastic! Have taken one or two - hope you don't mind!
    All the best and a happy sunday
    Elisabeth

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla