fredag 4 januari 2013

Ett år går så fort...


Det sägs ju att man ska blicka framåt! Men idag tänkte jag faktiskt göra en återblick på året 2012. Ett fantastiskt trädgårds år där det hänt mycket både hemma i min egen trädgård så väl som i andras. Därför kommer här min krönika över år 2012.
Det började kallt, som sig bör i januari och rimfrosten dekorerade allting i trädgården med sitt pudertäcke.
   




Men alla bryr sig inte om att det är kallt. Söta snödroppar trotsade både snö och frost.

Fram i februari mars började det rycka i beskärningshanden. Kul, kul med beskärning! 
Sen var det ju det där med pipörten. Fullt med små plantor fyllde mitt kök. Och de blommade så fint under sommaren. Sen att jag fick fint musbesök var så här i efterhand faktiskt lite mysigt. Jag hade ju mååånga plantor att dela med mig av...
 Våren på gång och med den gulsippa, blåsippa och lammungar.
Rabarbern vaknade tidigt under den stora lerkrukan. 2013 ska jag använda min nya superfina odlingsklocka som jag fick i 45-års present av alla mina bästa väninnor. Den var fraktad med stor möda och kärlek enda ifrån England. Ser fram emot att få plocka fram den i år!!



2012 var året då jag bestämde mig för att prova att mura. Jag hade gammalt tegel liggandes som behövde se nytt ljus. Dessutom fick jag för flera år sedan av en väninna i England ett vattensprutande lejonhuvud. Hade funderat länge på vad det skulle bli - det blev en fontän.
I växthuset grönskade det och rabatterna frodades hela den fantastiska sommaren.





Statsparken, ritad av Peter Gaunitz, i Laholm invigdes.
 En sommar går ju fort och hösten kom med skörd och sin färgprakt.




Vi for en helg till Barcelona. Fantastisk stad med storslagen utsikt.












Skogen svämmade över av trattkantareller. Vi plockade som galna och använde i soppa och grytor.
Om skogen var full av svamp så var det inget mot hur äppelträden såg ut. Frukt i massor!





I november kom snö och kyla. Mycket skulle fixas till advent och jul. Pynta, plantera, baka och laga mat. Ja, ni vet själva...





Kommer ni ihåg Carina och hennes fantastiska kransverkstad?
Traditionellt ljusstöp hemma i köket.








Amaryllis hade jag många olika...



Under hösten har jag även ett flertal gånger berättat om min trädgårdsresa till England, som jag gjorde för några år sedan tillsammans med mina kolleger på trädgårdsmästarutbildningen.








Eden, Heligan och många andra fantastiska trädgårdar besöktes.
Efter en skön jul och ett fantastiskt trevligt nyår så är jag nu redo att ta mig an det nya året. Hoppas att den nya förkatalogen kommer med posten idag!
Trevlig helg!












1 kommentar:

  1. Ja, tänk vad ett år går fort!! MEN, såå mycket som händer på ett år!
    Tack för alla fina bilder o inlägg du gjort, Milla!!
    Kramar
    Annika

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla