tisdag 15 januari 2013

Trädgårdsfest mitt i vintern...








Helgens "Trädgårdsfest mitt i vintern" lockade många glada trädgårdsentusiaster. Först på plats på Varbergs fina gamla teater var så klart denna käcka samling. Det är härligt att träffa gamla kompisar och riktigt få nörda in. Mycket skratt, prat, mat och vin blev det...


(Tyvärr inte bästa kvalitéen på bilderna men det var mörkt på teatern.)







Nörda in är nog faktiskt rätt ord. Fast även om vi tycker att vi verkligen kan vara nördar är det inget emot de föreläsare vi fick lyssna till och deras passioner. Först ut var Thomas Bergqwist ifrån Staffanstorp som har en riktig djungelatmosfär i sin lilla villaträdgård. Här växer det minsann inte några rosor och pioner inte. Nej, nej varför inte prova på t ex bananer, trädormbunkar, palmer, ingefäror eller bambu av alla de slag. Exotiska växter som trivs i värmen och inte hos oss här i den kalla nord. Men, de sköter sig inte själv...Vintertid packas de känsligaste in i egenhändigt byggda frigolithus. De som sen är ännu lite kinkigare har värmesensorer inne i sitt lilla frigolithus, vilka sätts på om det blir för kallt. Undras om grannarna vet vad som finns på andra sidan häcken?? I vilket fall hade jag turen att få sitta bredvid Thomas och hans fru under middagen på kvällen. Då bestämdes det att detta måste vi förstås få se i verkliga livet. Alltså, får det bli en tur till Staffanstorp i sommar! Sen erkänner jag glatt att så här mycket jobb med en trädgård är inte my cup of tea. Är snarare en människa som gillar "fluff" och ofta tänker - "Nej men ojdå, växer du där lille vän...mitt i potatislandet...så...fint!"




Gunnel Carlson är mer min melodi. Hon har ett härligt förhållande till trädgård överhuvudtaget. Det gör inget att det växer lite här och där bara det står tätt så man slipper rensa ogräs. Hon blandar och ger, njuter av det som är för stunden, älskar träd och buskar och provar glatt. Sen gör hon som jag. Det gamla väl beprövade. Nämligen, hugger kanten på gräsmattan så folk tror att det är mer ordning än vad det i själva verket är. Testa det, funkar alltid... I like Gunnel!











 Johan Nilsson ifrån Göteborgs botaniska var på plats och berättade om sin resor till Sikkim i Himalaya, ett stenkast ifrån både Tibet och Bhutan. Hans stora intresse var bland annat kobrakallor i alla dess former och storlekar. Många vackra bilder på fantastiska bergsmiljöer där växter som
 bl a himmelsblå bergsvallmo, blå nunneört, gentianor och den gigantiska rabarbern (Rheum nobile) växte.
 Tina Westerlund berättade om sitt arbete med att skriva en avhandling om hur yrkesverksamma odlare arbetar idag. En traditionsburen kunskap som är på väg att försvinna.
Sist ut var Jonas Bengtsson ifrån Djupedals Plantskola. Jonas är perennälskare och odlare. Han visade nya perenner som både flippat och floppat. Dagens mikroförökning gör att det blivit en explosion bland vissa perenner t ex solhatt. Den finns ju redan (och fler kommer) i en uppsjö av färger och former både med och utan tofsar på hjässan. En nackdel med mikroförökning är att det tas fram så många nya olika sorter så de hinner inte testas ordentligt på plantskolorna utan det blir kunden som får vara försökskanin istället. Därför gav Jonas tips på perenner som inte funkat så bra när man odlat dem ett par år men även de som funkat väldigt bra med några år på nacken.

Aningens habegär väcker fotbladets fräcka bladverk och dagliljans skönhet. Men smakar det så kostar det är jag rädd. Får väl hålla mig till mina egna små fröer som jag tänkt beställa. Då får man mycket för pengarna och det gör inget om de skulle förgås i min "fluffiga" värld.
Tack alla goa trädgårdsmästarvänner för en trevlig helg och för att ni finns och förgyller mitt liv på ert alldeles egna nördiga vis!
Kram
Milla








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla