lördag 24 januari 2015

Trädgårdsfärger 17 - terracotta...







Veckans trädgårdsfärg hos 
Charlotta är terrakottafärgat. Inte så lätt. Terrakotta kan ju verkligen skifta i ton. När jag skulle måla mina pallkragar i våras och blanda färgen själv med linolja valde jag just "terracotta" för den skulle matcha tegelgolvet i växthuset men även väggar, tak och golv i lusthuset.



En terrakotta kruka måste väl ha terrakottafärgen naturligt, eller? 
Här både lite åt det röda och lite åt det mer bruna.



I England såg jag den här superläckra gamla odlingsklockan när vi  var på trädgårdsresa. Dambysten köpte jag i en antikaffär i Lewes norr om Brighton. När jag hälsar på min kompis Camilla som bor i East Sussex brukar vi fara på antirundor. Mycket skojigt kan man hitta då!!


Blommor då?! Solbruden drar ju i det här fallet lite åt terra. Liljan som jag har vid dammen också. Nu har jag dock delat och flyttat den och hoppas verkligen att den kommer till våren. Väldigt läcker tycker jag. Sen är väl mitten på solhatten också lite terrakotta färgad:-)




Glöm inte att titta in hos Charlotta på andra härliga trädgårdsbilder!

Njut av lördagen!
Kram Milla

12 kommentarer:

  1. Både Solhatt och Solbrud skulle jag vilja ha i vår trädgård jag måste försöka att skaffa dem för de är ju så vackra och statyn har även den fått rätt patina.Så fina sommarbilder ha en riktigt fin kväll.Hälsningar Margareta

    SvaraRadera
  2. Så vackert det är hos dig och det stämde ju bra med lådorna.
    Härliga bilder
    Ha en fin lördag
    kram Meta

    SvaraRadera
  3. Så mycket härligt terracottafärgat och du har det så mysigt. Statyn har till och med blommor i håret.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  4. Jättemysigt och fint hos dig, Milla. Blir så sugen och inspirerad att sätta igång med något projekt i trädgården, men snön har just lagt sig och det är kallt, väldigt kallt. En får väl bara hålla ut;-).

    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Men så fint! Kul att blanda upp växter med saker i samma färg.
    Fint lusthus du har.
    Annika

    SvaraRadera
  6. Fint lusthus och härligt med alla krukorna. Färgen på solhattarna är mustig och fin. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Riktigt snygga pallkragar! Och krukor, och prydnader och blommor - ja hela inlägget så klart. :))

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Åh, så mycket du hade hittat! En perfekt färg för dig verkligen. Fint golv där i växthuset. /Anette

    SvaraRadera
  9. Vilka fina bilder du bjuder på.....så mycket vackert.....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  10. Glömmer nästan bort färger och nyanser när jag läser om en syster i Sussex och antikrundor... Innan jag började min vandring bland terrakottainläggen tänkte jag på hur kul det vore att åka över i vår.. Så ordet är avundsjuk ;)

    Tyckte om dina terrakottainslag och tack för tipset om att det går att harmoniera färgen till kragarna med markteglet. Jag gillar harmoni där.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  11. Vad vackert du matchat ihop allt i din trädgård.
    Terracotta är en mycket varm och vacker färg, jag gillar den.
    Önskar dig en fin avslutning på helgen!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  12. Härliga bilder du låter oss njuta av! Den lilla statyn är helt underbar, vilken härlig färg på den. Blir så sentimental när jag läser om din resa till Sussex, jag bodde ju i Hastings när jag var barn, oj vad jag längtar dit!
    Ha en skön vecka/ Titti

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla